CloudSphere van WDC krijgt vorm
Het CloudSphere-aanbod van WDC zou tegen aanstaande zomer operationeel moeten zijn.
Een jaar geleden bespraken we de ambities van het Wallonie Data Center (WDC), dat net zijn infrastructuur had vernieuwd om zich op cloud computing te storten, naast hosting.
Nu heeft het WDC zijn diensten rond die twee pijlers gestructureerd. Enerzijds zijn daar hosting en colocatie als historische business. Een dienst die blijft groeien, ondanks de crisis. “Ons recurrent cijfer kende een stijging met 21 %, met heel wat nieuwe klanten, vooral regionale klanten”, verheugt Thomas Rulmont, Operating Officer van WDC, zich. Hij verwijst onder meer naar Carat Duchatelet als referentie (heel wat klanten blijven echter liever anoniem).
Het vijfkoppige team van WDC heeft geen enkele commerciële medewerker in zijn rangen, wat dit jaar wel eens zou kunnen veranderen om de naambekendheid van de firma en haar aanbod te vergroten. Dat gezegd zijnde heeft WDC zijn systeem om energie te genereren met behulp van gasturbines uiteindelijk niet ingevoerd, omdat het nog niet nodig is. Het systeem voor afkoeling werd daarentegen wel verbeterd, terwijl men momenteel bezig is met de installatie van een fijne monitoring van het elektriciteitsverbruik. En voor dit jaar rekent het WDC op een nieuwe groei met 20 à 25 %, voornamelijk dankzij de recurrente activiteit. “De pijpleiding zit al aardig vol”.
Het andere luik van het aanbod, cloud computing, heeft sinds het einde van de zomer 2009 vorm gekregen onder de naam CloudSphere, na een strategisch marktonderzoek. Het gaat om een IaaS-dienst (Infrastructure as a Service), aangeboden aan de ondernemingen die hun klanten SaaS-software op vraag willen aanbieden.
“WDC kan een toegevoegde waarde aanbieden, in het kader van partnerships, met name in operationeel beheer of architectuuradvies. Maar we richten ons minder tot kmo’s dan tot computerfirma’s die zich willen toeleggen op SaaS, of technologische spin-offs die nood hebben aan flexibiliteit, benadrukt Rulmont. In eerste instantie stond onze positionering dicht bij die van Belgacom en bedrijven als Interxion. Maar nu willen we ons onderscheiden door een specifieker aanbod.”
Het CloudSphere-aanbod zou tegen aanstaande zomer volledig operationeel moeten zijn. Dat gezegd zijnde is Rulmont zich ervan bewust dat er nog heel wat overtuigingswerk aan de winkel is, al zijn sommige concepten al oud. Ook kampt WDC met een gebrek aan visibiliteit, wat gecompenseerd zou moeten worden met de aanstelling van een commerciële medewerker.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier