Crisis doet ict-kosten per werkplek dalen
Eind 2008 was de crisis al te voelen in de kosten per Belgische werkplek. Dat blijkt uit de jaarlijkse Occupancy Cost Index (OCI) van vastgoedconsultant AOS Studley.
Eind 2008 was de crisis al te voelen in de kosten per Belgische werkplek. Dat blijkt uit de jaarlijkse Occupancy Cost Index (OCI) van vastgoedconsultant AOS Studley.
AOS berekent in de OCI de mediane kostprijs van een werkplek in een Belgisch bedrijfsgebouow. Eerst de algemene cijfertjes: vorig jaar bedroeg die gebruikskosten per werkplek in ons land 12.261 euro. Dat is een daling van 0,19 procent tegenover 2007. Ongeveer een derde (34 %) van die som wordt uitgegeven aan ict. De ict-kosten in de OCI staan voor de uitgaven in een standaard kantooromgeving: een pc met netwerkaansluiting en standaard kantoorsoftware, communicatiemiddelen en ondersteunende diensten. Niet inbegrepen zijn heel specifieke nichetoepassingen zoals pakweg een tradingapplicatie bij een bank. Ict is de tweede hoogste kostenpost na de waarde van de gebouwen zelf (42 %). De rest van de kosten gaat naar hulpmiddelen als catering of beveiliging (19 %), het beheer van het vastgoed (4 %) en externe diensten (1 %).
In absolute cijfers daalden de mediane ict-kosten licht van 4217 euro naar 4174. Dat heeft volgens AOS te maken met de crisis die zich de laatste maanden van 2008 manifesteerde. Daardoor werden bijvoorbeeld een reeks ict-projecten opgeschort. Als de consultant die gedachtengang doortrekt, komt hij tot de conclusie dat de kosten per werkplek in 2009 een pak forser achteruit zullen gaan.
Gemiddeld gaat 84 procent van de ict-kosten naar externe leveranciers, 16 procent is voor het eigen ict-personeel. Vorig jaar was die verhouding 90-10. Ook hier is dat “vermoedelijk het gevolg van investeringen die aan het eind van het jaar – na het echt losbarsten van de crisis in ons land – zijn uitgesteld of geannuleerd”, zegt Patrick Waûters, manager bij AOS Belgium. Een andere onderverdeling: 36 procent van de kosten gaat naar uitrusting voor de werkplek: hardware, software, gebruikersbeheer, servicedesk, … 55 procent slaat op de backend, netwerk en telecom. De resterende 9 procent gaat naar opleiding en advies.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier