Crisis leidt tot terugroepen van Blackberry
Toyota Motor Europe uit Diegem heeft een zestigtal werknemers gevraagd om hun Blackberry opnieuw in te leveren. Daarmee wil de autoconstructeur verder in de kosten snijden. Het gebruik van Blackberry wordt beperkt tot het general management.
Toyota Motor Europe uit Diegem heeft een zestigtal werknemers gevraagd om hun Blackberry opnieuw in te leveren. Daarmee wil de autoconstructeur verder in de kosten snijden. Het gebruik van Blackberry wordt beperkt tot het general management.
Het is wellicht de eerste keer dat een grote onderneming ingrijpt in het gebruik van de Blackberry-toestellen die vooral gehanteerd worden voor e-mail en agendatoepassingen. Toyota Motor Europe had het toestel voorzien voor de medewerkers die regelmatig op reis moeten. De communicatiekosten lopen echter vrij hoog op. “Wegens de crisis kijken bedrijven strenger toe op hun uitgaven zoals telecom en dus ook mobile data,” geeft Belgacom woordvoerster Frederique Verbiest toe. “Dit wordt echter nog altijd ruimschoots gecompenseerd door de vele nieuwe klanten voor mobile data. Nogal wat bedrijven moeten de Blackberry nog ontdekken.”
Probleem is dat eens de werknemers gewoon zijn aan mobiele e-mail, ze er helemaal verslaafd aan raken. “De meesten hebben het er erg moeilijk mee om de Blackberry opnieuw in te leveren,” vertelt een insider bij Toyota Motor Europe.
Chris Burke, managing director van de Emea-afdeling van Research In Motion, de fabrikant van de Blackberry, gaf vorige maand nog aan dat België nog steeds relatief goed boerde op het vlak van de verkoop, maar dat andere landen zoals Spanje en Duitsland helemaal onderuit gingen. Ook hier leidt de economische crisis nu tot kostenbesparingen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier