Crisis weegt op Capgemini Benelux
Terwijl de Benelux bij it-dienstenspecialist Capgemini in 2008 nog de primus van de groep was, is het nu de regio die de zwaarste crisisklappen moest verduren.
Terwijl de Benelux bij it-dienstenspecialist Capgemini in 2008 nog de primus van de groep was, is het nu de regio die de zwaarste crisisklappen moest verduren.
Geen rampnieuws bij Capgemini in de halfjaarresultaten, al voelt het bedrijf de impact van de crisis zeker. De omzet hield stand op 4,367 miljard euro. Outsourcing deed het erg goed – 35 procent meer contracten – maar de afdelingen Consulting Services, Technology Services en Local Professional Services moesten gezamenlijk gemiddeld 12 procent inleveren.
De operationele marge van het bedrijf zakte met een procentpunt tot 6,6 procent (287 miljoen euro). De operationele winst klokte af op 167 miljoen euro, toch 42 procent minder dan vorig jaar. Dat kwam volgens Capgemini door herstructureringskosten. Gegroeide financiële en belastingkosten deden de nettowinst van het bedrijf zakken van 231 miljoen euro tot 78 miljoen euro.
De Benelux was lang bij de best presterende regio’s van de groep. Deze keer krijgt Capgemini in onze contreien de zwaarste klappen. De omzet zakte met 6,5 procent, terwijl het gemiddelde bij andere regio’s 4 procent was. Hoewel de winstmarge in de Benelux nog altijd degelijk kan genoemd worden (7,5 procent), is ze heel wat lager dan bij de jaarresultaten van 2008 (14,2 procent).
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier