CTG: “Geen appels met peren vergelijken”
“CTG was te duur”, zo stelde de Vlaamse Gemeenschapscommissie over de keuze van de leverancier voor de ontwikkeling van het Brusselse aanmeldingsregister voor het Nederlandstalig onderwijs. “Ze hebben appelen met peren vergeleken”, antwoordt Filip Gydé, managing director van CTG Belgium.
“CTG was te duur”, zo stelde de Vlaamse Gemeenschapscommissie over de keuze van de leverancier voor de ontwikkeling van het Brusselse aanmeldingsregister voor het Nederlandstalig onderwijs. “Ze hebben appelen met peren vergeleken”, antwoordt Filip Gydé, managing director van CTG Belgium.
Brussel kiest voortaan voor de it-dienst van de Vlaamse Gemeenschapscommissie (VGC) in samenwerking met RealDolmen voor ontwikkeling van het systeem voor de aanmelding in Nederlandstalige scholen. Collegevoorzitter Jean-Luc Vanraes noemde de offerte van de voormalige it-partner, CTG, “te duur”. De som van 545.000 euro zonder btw wordt genoemd.
“Die som klopt inderdaad”, reageert Filip Gydé. “Maar je mag geen appelen met peren vergelijken. Dat was een offerte op basis van een uitvoerige analyse van ruim 100 pagina’s. We hadden de VGC gewaarschuwd: alles kan, maar daar hangt een prijskaartje aan vast. En dan bleken ze daarvan geschrokken te zijn.”
RealDolmen wordt nu ingeschakeld voor de ontwikkeling van de rangordemotor. “Dat is een aanzienlijk verschil in de scope”, weet Gydé. “Plots lijkt de VGC een minimumaanpak te hanteren. Een dergelijke aanpak hadden ze ook aan ons kunnen vragen, maar dat is niet gebeurd. Dat is trouwens ook hun volste recht: ze mogen kiezen aan welke partij ze een offerte vragen, wij zijn geen slechte verliezers. Maar je moet dan wel een faire vergelijking maken.”
Zouden de technische problemen en fouten in het verleden niet meegespeeld kunnen hebben in de keuze voor een it-leverancier? “Dat zou niet mogen meegespeeld hebben, aangezien we het er achteraf over eens waren dat de oorzaak voor de moeilijkheden niet eenzijdig bij ons lag. Bovendien zou de VGC dan nadien ook niet aan ons gevraagd hebben om die uitgebreide analyse te maken.”
Overigens kan Gydé de bezorgdheid van raadslid Jef Van Damme sussen. Die laatste stelde: “Ik vind het raar dat de firma RealDolmen maar 1 maand nodig heeft gehad om te doen wat op 6 maanden tijd niet lukte met CTG. Ik hoop dat de oplossing zal werken.” Gydé: “De ontwikkeling van de rangordemotor maakte slechts zo’n 10 procent uit van onze totale offerte. Dat lukt dus perfect binnen dat tijdsbestek.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier