Daling terminatietarieven onvoldoende te voelen

Na jaren van klachten over de hoge tarieven voor oproepen van vaste naar mobiele telefoons, besliste het BIPT in juni 2010 om de mobiele terminatietarieven – die de mobiele operatoren aan de andere telecomoperatoren aanrekenen voor een gesprek naar hun netwerk – drastisch te verlagen.

Na jaren van klachten over de hoge tarieven voor oproepen van vaste naar mobiele telefoons, besliste het BIPT in juni 2010 om de mobiele terminatietarieven – die de mobiele operatoren aan de andere telecomoperatoren aanrekenen voor een gesprek naar hun netwerk – drastisch te verlagen. Concreet betekende de daling van 1 augustus 2010 dat de operatoren +/- 5,75 c/minuut minder betalen voor oproepen naar Base, 4 naar Mobistar en 2,7 naar Proximus.

Gezien de grote volumes aan oproepen naar gsm’s gaat het om heel veel geld. BELTUG verwachtte een duidelijke weerslag op de tarieven en facturen van de gebruikers. Het is essentieel dat de consumenten en bedrijven van de dalingen profiteren.

We brachten de gegevens van een 50-tal grote en middelgrote bedrijven en overheidsinstellingen samen om de impact op de bedrijfsmarkt in kaartte brengen. Er werd bewust enkele maanden gewacht om de telco’s de kans te geven de daling door te voeren, en de bedrijven toe te laten verschillende facturen te analyseren.

Teleurstellende resultaten Vijf maanden na deze belangrijke kostenbesparing kan slechts de helft van de bedrijven ervan genieten! En, wat nog meer zegt: van de bedrijven die de daling kregen, was dit bij 1 op 2 op vraag van de klant.

En dat is nog niet alles. Al in februari 2008 schafte het BIPT de setup-kost af, maar 3 jaar later betaalt een derde van de deelnemende bedrijven nog steeds een setup-kost voor hun gesprekken naar gsm.

Ook verrassend zijn de uiteenlopende tarieven. Voor gesprekken van vaste lijnen naar gsm variëren de kosten tussen 6 en 18c/minuut! Dat er verschillen zijn is normaal, de grootte van de ondernemingen loopt ook uiteen. Maar, het is merkwaardig dat er geen duidelijk verband is tussen de grootte van de organisatie en de betaalde tarieven.

Tot augustus waren de terminatietarieven naar Base, Mobistar en Proximus sterk verschillend. Bij de bedrijven die geen daling kregen, zou je dan ook grote verschillen verwachten in de tarieven naar de verschillende mobiele netwerken. Toch is dat voor velen niet het geval.

De conclusies zijn overduidelijk: wie niet uitkijkt en assertief is draagt de “dure” gevolgen. Goed onderhandelen loont. Daarom enkele aanbevelingen voor bedrijven en overheidsinstellingen.

– Vergelijk uw tarieven voor gesprekken van vast-naar-mobiel met de terminatietarieven. Als er een groot verschil is, raden we aan om de operator te contacteren om lagere tarieven te eisen. Immers, het zijn de klanten die er uitdrukkelijk om vragen die van de tariefdalingen kunnen genieten.

– Vraag de afschaffing van de setup-kost.

– Neem een contractclausule op, waarin wordt bepaald dat de dalingen van de terminatietarieven meteen worden doorgerekend. De evolutie van de terminatietarieven ligt vast, in januari 2013 zullen ze nog slechts 1,08 c/minuutbedragen (nu gemiddeld iets meer dan 4c). Speel hierop in.

– Sedert 1 januari is een nieuwe daling van kracht van gemiddeld ongeveer 0,8c/minuut.

Voor de lang aanslepende problematiek van de dure gesprekken van vast-naar-mobiel heeft de regelgever drastisch ingegrepen. Nu nog de vertaling naar de markt.

Al drie keer publiceerden we een “fixed-to-mobile-barometer”. Helaas bleef hij haperen op “storm” omdat bij elke daling bleek dat ze niet of onvoldoende aan de klanten werd doorgegeven. De BELTUG barometer vast-naar-mobiel is helaas nog niet overbodig.

Danielle Jacobs Danielle Jacobs is Directeur van BELTUG, de Belgische communicatietechnologie gebruikersgroep, en Vice-President Europe van INTUG, de International TC users group. www.beltug.be

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content