Daling van terminatie- en roamingtarieven speelt Mobistar parten
Het is de laatste tijd bij alle mobiele operatoren hetzelfde liedje: de verlaging van de terminatie- en roamingtarieven drukt op de inkomsten per klant. Zo ook bij de halfjaarresultaten van Mobistar.
Het is de laatste tijd bij alle mobiele operatoren hetzelfde liedje: de verlaging van de terminatie- en roamingtarieven drukt op de inkomsten per klant. Zo ook bij de halfjaarresultaten van Mobistar
Een echt antwoord hebben de mobiele operatoren niet op de door de overheid verplichte verlaging van de terminatieprijzen (de tarieven voor het bellen naar het netwerk van een andere operator) en de door de Europese Unie gereguleerde roamingtarieven (kosten voor bellen van en naar het buitenland).
Bij Mobistar zien ze, net als bij Base een tijdje terug, de gemiddelde omzet per klant met 5,5 procent zakken (tot 36,9 euro) op een jaar tijd. Dat cijfer wordt eigenlijk nog recht gehouden door de toename van het aantal postpaidklanten en een hoger gebruik van de telefonie- en smsdiensten.
De omzet van het bedrijf daalde in het eerste halfjaar met 1,4 procent tot 720 miljoen euro. De nettowinst steeg met 2 procent tot 150,7 miljoen euro. Die groei is te danken aan de groei in het aantal klanten (+ 6 procent tot 3,2 miljoen) en “de effectieve kostenbeheersing,” aldus de firma.
De overname van het Luxemburgse Voxmobile werd trouwens begin juli afgerond. Het bedrijf zegt gestart te zijn met grensoverschrijdende aanbiedingen aan grote bedrijven in de Benelux.
Voor het volledige jaar verwacht Mobistar een verder negatief effect op de resultaten van de terminatietarieven en de roamingprijzen. De omzet zou eind dit jaar 2 tot 4 procent kunnen dalen, aldus nog de operator.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier