Datacenter-outsourcing in Europa
Voor Gartner is de Europese markt voor outsourcing van datacenters – goed voor 15 miljard dollar en een park van 400.000 servers – een ‘mature’ markt. Het aanbod blijft vrij stabiel en in het magische kwadrant verloor alleen Unisys terrein, als gevolg van recente desinvesteringen.
Voor Gartner is de Europese markt voor outsourcing van datacenters – goed voor 15 miljard dollar en een park van 400.000 servers – een ‘mature’ markt. Het aanbod blijft vrij stabiel en in het magische kwadrant verloor alleen Unisys terrein, als gevolg van recente desinvesteringen.
Bij de grote jongens zou IBM meer blijk moeten geven van innovatievermogen, flexibiliteit, proactiviteit en integratievermogen. Voor HP wordt het een moeilijke evenwichtsoefening gezien de grootte en complexiteit van EDS, om nog te zwijgen van de integratie en consolidatie van alle expertise. Ook hier is nood aan meer proactiviteit. CSC dreigt zijn twee grote concurrenten niet langer te kunnen volgen, en lijdt ook onder de zwakte van zijn offshoreaanbod.
Wat de challengers betreft, verkeert Siemens nog in een pril stadium van nearshore/offshore-ontwikkeling en het cloudmodel laat op zich wachten. Ook T-Systems beschikt slechts over een beperkt deliverymodel en lijdt onder een te zwakke penetratie op de Europese markt en onder SLA’s die voor verbetering vatbaar zijn. Fujitsu moet zijn infrastructuurdiensten verder industrialiseren, sterker aanwezig zijn in lagekostenlanden en beter inspelen op veranderingen. Atos Origin tot slot dreigt af te haken als echt pan-Europese speler – het bedrijf overweegt een terugtocht uit landen waar het geen bedrijfskritieke omvang heeft – en moet meer werk maken van zijn geïndustrialiseerde aanbod en van zijn SLA’s.
Logica zal als enige nichespeler zijn dienstenaanbod en zijn technische expertise moeten stofferen. Dat het bedrijf zo goed als uitsluitend in Europa aanwezig is, dreigt een drempel te worden voor het binnenhalen van internationale klanten.
Voor het visionaire BT Global Services zal het jaar 2009 volgens Gartner cruciaal worden, zowel wat de alliantie met HP als wat de ontwikkeling van nieuwe aanbiedingen en de interne en externe zichtbaarheid betreft.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier