De 5 grootste ict-ergernissen
It-afdelingen spenderen, volgens onderzoek van RES Software, gemiddeld meer dan de helft van hun tijd aan routinematige beheertaken. Het bedrijf zet 5 ‘eenvoudig te automatiseren’ taken op een rijtje die een grote bron van ergernis voor it’ers vormen.
It-afdelingen spenderen, volgens onderzoek van RES Software, gemiddeld meer dan de helft van hun tijd aan routinematige beheertaken. Het bedrijf zet 5 ‘eenvoudig te automatiseren’ taken op een rijtje die een grote bron van ergernis voor it’ers vormen.
1. Aanmaken nieuwe gebruikersBij de komst van nieuwe medewerkers of bij interne verschuivingen, moeten er nieuwe user accounts worden aangemaakt. Eenvoudig maar saai werk. Bovendien neemt de nazorg veel tijd in beslag, bijvoorbeeld door wijzigingen in gebruikersrechten of het herstellen van foutieve instellingen.
2. Software-installatiesWanneer de it-afdeling niet beschikt over de mogelijkheid om computers centraal te beheren, moet de it-beheerder bij iedere nieuwe installatie of update van software langs alle werkplekken passeren en steeds dezelfde handeling uitvoeren. Daarbij is de kans op fouten, lees: extra werk, groot.
3. Hardware en software inventoryOm it-uitgaven inzichtelijk te houden, is het van belang dat de geïnstalleerde software en hardware regelmatig in kaart wordt gebracht. Dat is een vervelende klus waar de gemiddelde it-beheerder niet op zit te wachten, maar wel zeer frequent moet uitvoeren.
4. Hard- en software queryEen belangrijk onderdeel bij het analyseren van problemen met software en hardware is het onderling vergelijken van verschillende systemen. Een tijdrovende taak waar it-beheerders weinig plezier aan beleven.
5. Scheduled rebootSoms is het noodzakelijk om servers tijdelijk uit te schakelen en opnieuw op te starten. Maar om de dienstverlening op peil te houden, moet een minimaal aantal servers blijven draaien. Het handmatig rebooten is een schoolvoorbeeld van onnodig tijdsverlies.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier