De Apple Watch brengt al niet meer op

© Reuters

Volgens een studie van analisten verloopt de verkoop van de Apple Watch, die onder veel tromgeroffel in april gelanceerd werd, niet zo goed en krimpen de cijfers zelfs weg.

De voorbestellingen voor de Apple Watch, de langverwachte smartwatch van Apple, werden op 10 april gelanceerd, twee weken voor het uurwerk effectief op de markt gebracht werd. Zes uur na de lancering was het gadget al uitverkocht.

Volgens de berekeningen van analisten werden in de VS de eerste dag 1,5 miljoen bestellingen geplaatst. Vijf weken later steeg dat cijfer naar 2,5 miljoen, wat van Apple de nieuwe marktleider in smartwatches maakte, vóór de twee grote concurrenten Samsung en Pebble. Dat schrijft de website Express.be

‘Luxe-horloge vertegenwoordigt slechts 1% van voorbestellingen’

Toch lijkt enkele weken later het enthousiasme al tanende, zo blijkt uit de gegevens van Slice Intelligence, een bedrijf dat de Amerikaanse consumptiegegevens controleert in functie van bevestiging-emails van bestellingen bij online winkels. Het bedrijf berekende dat 62% van de verkochte Apple Watches enkele uren na de lancering aangeschaft werden. Van die miljoenen bestellingen van Apple Watch ging de helft dus door op 10 april, de eerste dag waarop het gadget in de VS en in acht andere landen voorbesteld kon worden en dat hoofdzakelijk tijdens het eerste uur na de lancering (86%). De luxe Apple Watch (Apple Watch Edition) die 11. 000 dollar kost vertegenwoordigt slechts 1% van de voorbestellingen.

De Apple Watch brengt al niet meer op
© Slice Intelligence

‘Te vroeg om van een fiasco te spreken’

Volgens Slice Intelligence dalen de verkoopcijfers zienderogen. Tegenwoordig verkoopt de firma gemiddeld 30.000 exemplaren per dag, en dat is onvoldoende om aan de 36 miljoen eenheden die op één jaar tijd over de toonbank zouden moeten gaan, te komen. Volgens Morgan Stanley zou Apple er drie keer meer per dag moeten verkopen. Van zijn kant heeft het kabinet KGI de verwachtingen van 20 naar 30% bijgesteld. Het schat nu het verkooppotentieel van de Apple Watch op 5 à 6 miljoen ligt voor het derde trimester.

Kunnen we al over een mislukking spreken? Volgens Express.be is het daar nog een beetje te vroeg voor. De website stelt dat Apple 2 jaar heeft moeten wachten op het succes van zijn iPod en verschillende maanden voor sommige iPhone-modellen. Bovendien staat de Apple Watch nog altijd niet in de Apple Store en moet je nog altijd 2 à 5 weken wachten op je exemplaar, een termijn die waarschijnlijk veel te lang is voor de Amerikaanse consument.

‘Smartwatches mikken op nichepubliek’

Laurence Allard is socioloog gespecialiseerd in innovatie en etnograaf in het gebruik van nieuwe informatie- en communicatietechnologieën. Ze geeft haar mening op de website Atlantico: “Smartwatches mikken op een nichepubliek en de daling van de verkoopcijfers na de eerste dagen lijkt me redelijk coherent aangezien de vraag nogal klein is. Het publiek dat in aanmerking komt, is sociologisch gekenmerkt. Het gaat om fans die alle producten van Apple kopen, of ze die nuttig vinden of niet. De trouwheid van sommige consumenten, meer dan het nut van het product, verklaart de verkoopcijfers. Andere soorten smartwatches, van Samsung bijvoorbeeld, worden veel minder gebruikt en verkopen minder goed omdat ze niet hetzelfde publiek hebben”.

Trends/Tendances

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content