De boomerang Blackberry bij Britse rellen
Dat de vandalen in Londen en andere Britse steden communiceren via Blackberry Messenger werd al aangenomen en lijkt almaar meer te worden bevestigd. Het gebruik van mobiele technologie in het algemeen en Blackberry’s in het bijzonder kan de betrokken vandalen echter als een boomerang weer in het gezicht terecht komen. De politie zou de verstuurde gegevens naderhand immers als bewijsmateriaal kunnen gebruiken, aldus juristen aan de BBC. Wat zo momenteel een handicap voor de ordediensten vormt, wordt nadien misschien een troef.
Dat de vandalen in Londen en andere Britse steden communiceren via Blackberry Messenger werd al aangenomen en lijkt almaar meer te worden bevestigd. Het gebruik van mobiele technologie in het algemeen en Blackberry’s in het bijzonder kan de betrokken vandalen echter als een boomerang weer in het gezicht terecht komen. De politie zou de verstuurde gegevens naderhand immers als bewijsmateriaal kunnen gebruiken, aldus juristen aan de BBC. Wat zo momenteel een handicap voor de ordediensten vormt, wordt nadien misschien een troef.
Het is bij de politie nog aftasten wat de verschillende mogelijkheden zijn. Momenteel kan die binnen de Britse wetgeving immers wel de telefoon- en internetdata (locatie en details van telefoontjes en internetboodschappen) van verdachten opeisen bij de operatoren. Maar dat moet wel geval per geval gebeuren, dus: “We moeten de data van die persoon hebben, om die duidelijke reden.” Wat de politie dus niet kan doen, is pakweg alle dataverkeer opeisen in een bepaalde wijk waarin het woord ‘riot’ (rel) voorkomt. Dat betekent véél werk: verdachten moeten bijvoorbeeld eerst geïdentificeerd worden, bijvoorbeeld via videomateriaal, en er moet voldoende bewijs zijn van hun eventuele betrokkenheid. Telefoondata zijn dus eerder aanvullend bewijs dan een eerste toevluchtsoord voor de politie.
Het verklaart waarom in dit geval, bij de rellen in Londen en daarbuiten, luidop wordt gedebatteerd over het uitbreiden van de wetgeving. In bepaalde gebieden (waar grote rellen plaatsvonden) alle data opeisen van mobiele telefoons zou voor dit onderzoek “proportioneel” zijn, klinkt het bij monde van een door de BBC geciteerde expert. Doch, vervolgt die, het lijkt onwaarschijnlijk dat de politie dat effectief zal doen.
Slechte reclame Een andere, volledig wettelijke optie zou zijn dat Research in Motion (RIM), het moederbedrijf van Blackberry, zelf een welomschreven deel van zijn gebruikersdata zou doorspelen aan de politie, bijvoorbeeld op basis van locatie, tijdstip en een grote hoeveelheid verzonden berichten, waarop nadien veel van die ontvangers nadien ook effectief opdagen op diezelfde locatie. RIM zou dat kunnen doen met als doel ‘de opsporing van misdaad’. Met die informatie zou de hoeveelheid verdachten eenvoudiger en sneller kunnen worden ingeperkt tot de meest actieve groep relschoppers.
RIM heeft al duidelijk gemaakt dat het zal meewerken met politie in deze kwestie. Het bedrijf, dat het de voorbije jaren moeilijk had om met de nogal business-gerichte Blackberry uit de schaduw van de hippe Apple iPhone te komen, staat nu plots volop in de schijnwerpers. Alleen kan het bedrijf het imago van ‘smartphones voor relschoppers en terroristen’ missen als kiespijn. Toch blijft het de vraag of het bedrijf de privacy van zijn gebruikers in de waagschaal wil leggen om zijn imago weer op te poetsen. In beide gevallen zou het negatieve publiciteit zijn voor het bedrijf. Of gaat de slagzin ‘slechte publiciteit bestaat niet’ ook hier op?
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier