De Brugse zot
Generaties lang kregen ze in de Brugse familie Maes de voornaam Henri. Dankzij deze slimmigheid moesten de bierkarren niet herschilderd worden. Kon het opschrift ‘Henri Maes’ blijven prijken op de wagens van de Brugse bierbrouwer.
Generaties lang kregen ze in de Brugse familie Maes de voornaam Henri. Dankzij deze slimmigheid moesten de bierkarren niet herschilderd worden. Kon het opschrift ‘Henri Maes’ blijven prijken op de wagens van de Brugse bierbrouwer.
Het was een eerste vorm van kostenbesparingen. De naam van het bier ‘Straffe Hendrik’ werd eruit afgeleid. Het behoorlijk pittige biertje werd verpatst, maar de jonge brouwer en entrepreneur van het jaar Xavier Vanneste, ceo van de Halve Maan, kwam op de proppen met de ‘Brugse Zot’, een lekker maar niet te straf biertje dat gepresenteerd werd op de Ensor-tentoonstellingen in New York en Tokio. Straffe Hendrik werd opnieuw binnengehaald. Geen last van de ‘slowbalisation’ waar de grote consultancybedrijven aan proberen te ontsnappen met een plotse opstoot van innovatiedrang.
Nog op de Trenzz topbijeenkomst in Parijs kwam ceo Hans Bourlon van Studio 100 zijn internationaal succesverhaal Plop toelichten. Innovatie van de basis, “zeker geen grote marktonderzoeken”, samen denken met Piet Piraat en Samson & Gert. Hoe het verdwijnen van één van de K3-meisjes omgezet wordt in een wervende televisieshow die half Vlaanderen aan de buis kluistert. Het leidt Studio 100 dit jaar naar een omzet van 125 miljoen euro. Daarmee komen ze op de hoogte van de top 50 it-bedrijven in ons land. Jonge leiders uit Belgische klei, nuchter, geen tierlantijnen en geen dure maatpakken. Hoogdraverij, borstgeklop, extra bonussen zijn uit den boze. Zakenmannen, dat wel, maar creatief, origineel, out-of-the-box, geen graaicultuur, geen megalomanie.
Zo zijn er ook in de it-sector heel wat jonge bedrijven en start-ups die in Vlaanderen en Wallonië gestaag aan de weg timmeren, waar innovatie van de grond komt. Zij verdienen meer aandacht van overheid, banken en consultants. Zij zijn de sterkhouders van morgen. Teveel is al verkocht aan het buitenland. We moeten hen koesteren, net zoals de Brugse Zot. In tijden van de IKEAnisering van de it-sector is originaliteit het uithangbord. Ook al wordt dat gevisualiseerd door een hond, een kabouter of een nar.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier