Bart De Ridder
De digitale revolutie is er vandaag al
We zeggen al enkele jaren dat de digitale economie er aan zit te komen. Bart De Ridder van Accenture geeft vijf stellingen om aan te tonen dat die wereld er vandaag al is.
Wereldleiders, popsterren en bedrijfsleiders zaten deze week samen in het met poedersneeuw bedekte alpendorp Davos voor de jaarlijkse “Grande Messe”. Ongetwijfeld hadden de Europeanen onder hen het naast de obligate thema’s vluchtelingencrisis, terreur, het milieu, duurzaam produceren en leven, ook over jobcreatie in een steeds mondialere wereldeconomie en hoe de digitale densiteit (het niveau van digitalisering van een land) dit kan beïnvloeden. Eén en ander gaat ook samen. Ik was onlangs erg gecharmeerd door de groei van de Gentse starter Bubble Post, de first-en-last mile pakjesbezorger met de fiets, trike, e-van of cng bestelwagen. Ecologisch, duurzaam en digitaal.
Stelling 1 : De digitale economie is belangrijker dan we denken
Als u er nog aan twijfelt (ik ben er uiteraard van overtuigd dat u dat als bedrijfsleider niet doet) of de digitale economie de traditonele gaat voorbijkarren, dan kan ik u maar een ding met stelligheid affirmeren: de trein heeft het station verlaten en gaat niet meer in veel stations stoppen.
22% van de wereldeconomie is vandaag digitaal!
Als we het belang van de digitale economie vandaag analyseren in 11 economieën wereldwijd, waaronder Nederland, Frankrijk, Duitsland en het VK in Europa dan zien we dat reeds 22% van de wereldeconomie vandaag digitaal is ! Het digitale handeldrijven neemt al een derde van het BBP van de VS en het Verenigd Koninkrijk en een vierde van de activiteit in Frankrijk en Duitsland. Duidelijker kan de digitale impact op bedrijven en maatschappij niet zijn. Een verrassing ? Niet echt maar toch imposanter dan we zouden denken.
Onze analyse ging verder dan het meten van IT-inspanningen of e-commerce. We hebben ook gemeten welke meerwaarde digitaal heeft voor de hele economie in een land : digitaal werken, toestellen en producten en diensten in de waardeketen.
Stelling 2 : Onze collega’s zijn digitaler dan we vermoeden
Nog teveel bedrijven en organisaties blijven aarzelend stagneren als het over digitale evolutie gaat. Anderen trekken, aangevuurd door de slabakkende economische context, toch de digitale kaart om weer aan te knopen met groei. En blijkbaar kunnen zij op de steun van hun medewerkers rekenen. Een grote meerderheid onder hen (maar liefst 82%) vindt dat het digitale hun manier van werken beïnvloedt en veelal in positieve zin: bijna 60% zegt: “een digitale transformatie gaat mijn carrièreperspectieven verbeteren” en 63% vindt dat “Digitaal mijn werkervaring positiever maakt” (63%). Velen onder hen gaan spontaan op zoek naar nieuwe digitale tools en vaardigheden. Niet vergeten dat de millenials eraan komen. Vandaag heeft Amerika reeds een derde van hen in dienst en tegen 2025 is dat 75 %. Dus, als je achtbare collega weer een nieuwe app wil ontwikkelen, hou hem of haar niet tegen.
Stelling 3 : De maatschappelijke impact van digitaal is groter dan we denken
De digitale omschakeling van bedrijven en organisaties heeft een positieve impact op de maatschappij en het milieu. Naast massale jobcreatie zal digitaal de ecologische voetafdruk van bedrijven verminderen. Niet overtuigd ? Wel, kijk eens naar dit cijfer : de digitale initiatieven bij de gezamenlijke bedrijven in onze wereldwijde studie kunnen een verminderde uitstoot van 26,3 milliard ton CO2 opleveren tussen 2016 en 2025. Dit is zo maar even het equivalent van de ganse CO2 uitstoot van Europa in diezelfde periode. Een paar voorbeeldjes om mijn stelling te staven:
- Digitaal is er ook voor mensen aan de bodem van de pyramide. 200 miljoen Indiërs hebben dankzij de digitale vooruitgang een bankrekening kunnen openen.
- Digital logistics alleen kan uitstoot van broeikasgassen met 10% verminderen tegen 2025
Als we slagen wacht een massale uitstootvermindering ons aan de horizon.
Dit komt niet vanzelf uiteraard. Er zal hard gewerkt moeten worden door regeringen en industrie om een en ander mogelijk te maken. Breng vooral mensen digitale vaardigheden bij zodat ze de transitie vlot verteren. Ook de wetgeving moet volgen: regelgeving voor drones loopt achter op de vraag van consumenten en bedrijven. Als we slagen wacht een massale uitstootvermindering ons aan de horizon.
Stelling 4: België heeft digitaal potentieel
Goed nieuws. Recent keken we samen met Oxford Economics naar welke impact digitalisering heeft op de Belgische economie in de komende jaren. En wat blijkt, de zogeheten en soms verguisde ‘disruptieve economie’ kan een stevige groei brengen. We voorspellen een snellere vooruitgang in sectoren als gezondheid, financiële diensten en shoppen. Digitalisering bevordert de concurrentie, duwt bedrijven naar meer innovatie en verlaagt kosten. België komt uit onze studie met een groter groeipotentieel dan landen zoals Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Vooral gezondheid, betaalsystemen, winkelen, leren, productie en reizen gaan op middellange termijn voor marktuitbreiding zorgen. Tegen 2020 zou bijvoorbeeld zo’n 17 procent van de omzet in de gezondheidssector digitaal zijn, terwijl we voor Duitsland maar 14 procent noteren en voor het Verenigd Koninkrijk 11 procent. In de financiële dienstverlening zou digitaal tot 11 procent van de verkoop uitmaken, in Duitsland 7 procent en in China 2 procent. Nu nog het EK winnen !
Stelling 5: U wilt groei ? Creëer een platform !
Online platformen kunnen voor bedrijven ruimere ecosystemen creëren die hen plots een ongeziene schaalgrootte geven en de steile groei van een marktopportuniteit aankunnen. Je kan samen met partners capaciteit en mankracht genereren die je zelf niet hoeft te bezitten. Tot op vandaag hebben de grote digitale starters de platformeconomie gedomineerd. Maar nu is het aan de traditionele spelers om stappen te zetten in platform gerelateerde diensen. Cloud, mobiele platformen en apps doorbreken het kostexcuus van industriële platformen. Iedereen speelt nu mee. IDC voorspelt dat er in 2016 meer dan 100 nieuwe digitale industriële platformen zullen worden gelanceerd door niet-tech bedrijven. De Philips Healthsuite bijvoorbeeld gebruikt cloud partners om een ongeziene schaalgrootte te krijgen en te connecteren met meer dan 7 milljoen apparaten, sensoren en mobile apps en zo een reeks nieuwe gezondheidsdiensten aan te bieden aan patiënten in een thuisomgeving en niet in het ziekenhuis. Gezondheidszorg op afstand. En vandaag beschikbaar. Eén tip: start vandaag met je platformstrategie.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier