De digitale roots van de U2-‘klauw’
Op 30 juni gaat de ‘360° Tour’ van de Ierse band U2 van start in het FC Barcelona-stadion Camp Nou. Aan de bouw van het indrukwekkende nieuwe podium daarvoor – ‘The Claw’ genaamd – ging bij de Belgische podiumbouwer Stageco flink wat digitaal geknutsel vooraf.
Op 30 juni gaat de ‘360° Tour’ van de Ierse band U2 van start in het FC Barcelona-stadion Camp Nou. Aan de bouw van het indrukwekkende nieuwe podium daarvoor – ‘The Claw’ genaamd – ging bij de Belgische podiumbouwer Stageco flink wat digitaal geknutsel vooraf.
In het najaar van 2008 vielen de eerste ruwe schetsen binnen bij Stageco. Dan al werden de eerste rekenmodellen opgezet. “Al snel was duidelijk dat we te maken hadden met iets dat nog nooit vertoond is geweest”, vertelt marketingverantwoordelijke Bo Bettens van Stageco. “Het bleek uitgesloten te zijn ook maar iets van de constructie te kunnen bouwen met ons standaard materiaal. Bovendien was één van de grootste uitdagingen die constructie snel en veilig te kunnen bouwen binnen het vooropgestelde tourschema. Kortom: maximum 5 dagen bouwtijd, 310 ton materiaal (= enkel stalen constructies, dus nog zonder video, geluid, licht, decor) of 38 vrachtwagencombinaties. Nog een belangrijke ontwerpuitdaging was het opsplitsen van de constructie in transporteerbare onderdelen, gebaseerd op standaard containerafmetingen, aangezien de tournee alle wereldcontinenten zou aandoen.”
In het voorjaar van 2009 kreeg Stageco de eerste digitale ontwerpbestanden (in Autocad van Autodesk) van het gerenommeerde architectenbureau voor de evenementenwereld Mark Fisher Studio. Tijdens die ontwikkelfase gebeurde de bestandsuitwisseling hoofdzakelijk in autocad dwg en acrobat pdf.
Intern werkt Stageco met Autodesk Autocad, Autodesk Inventor en Graitec Advance Steel voor de tekenmodellen. “We hebben Autocad aangevuld met voor ons op maat geschreven lisp-routines.” De rekenmodellen worden opgezet in Scia Esa Prima Win / PT. Die modellen zijn meestal gebaseerd op in Autocad gemaakte lijnmodellen. “Het ontwikkelproces is een continue wisselwerking tussen de projectleider, de interne ingenieur en de tekenaar/ontwikkelaar, waardoor we op zeer korte tijd tot goede resultaten komen”, zegt Bettens. “Er is geen tijd voor uitgebreide tests en prototypes. Alle simulaties gebeuren met behulp van die softwarepakketten. Eigenlijk bouwen we prototypes die van de eerste keer correct moeten zijn.”
De fabricage van de onderdelen was in handen van externe bedrijven. Ook met hen moesten bestanden worden uitgewisseld. Aangezien die met uiteenlopende pakketten werken, zorgde Stageco voor (3D-)modellen en tekeningen in CAD-programma’s als Tekla Structures, Bocad, Autodesk Autocad, Graitec Advance Steel, Topsolid, Autodesk Inventor en Pro Engineer. Nadat de uiteindelijke modellen werden teruggestuurd en goedgekeurd, kon de productie van de onderdelen starten.
De opbouw van het podium werd enkele weken geleden in Werchter even uitgetest (zie foto). Rond de ‘klauw’ zullen tal van schermen en boxen hangen. De poten ervan staan in het publiek.
“Wij realiseren wat de ontwerper zich visueel voorstelt”, aldus nog Bettens. “Niet voor niets is ons motto: ‘If you can imagine it, we can build it!'”
Bekijk [hier een digitale versie van het podium].
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier