De grootste sociale media blunders uit 2013
Mark Zuckerberg, Nokia, Burger King en Yves Leterme: ze werden dit jaar allemaal het onderwerp van spot of kritiek op sociale netwerken, al dan niet door hun eigen fout.
Mark Zuckerberg, Nokia, Burger King en Yves Leterme: ze werden dit jaar allemaal het onderwerp van spot op sociale netwerken, al dan niet door hun eigen fout.
Nokia tweet: “Fuck you!”
“Fuck you”, tweette Nokia eind november vanaf zijn officiële Nieuw-Zeelandse account. Mogelijk werd de tweet per ongeluk gepost, of door een ongelukkige werknemer of hacker. Nokia verontschuldigde zich door te twitteren: “In tegenstelling tot de vorige tweet: we houden van onze Nieuw-Zeelandse fans.”
Gehackt Burger King wordt even McDonald’s
“We zijn net opgekocht door McDonald’s”, stond in februari even te lezen op het Twitter-account van Burger King, dat gehackt werd. De naam en het logo van het account kregen ook de huisstijl van McDonald’s mee.
Mark Zuckerberg negeert opmerking van ontwikkelaar over veiligheidsprobleem en wordt ‘gehackt’
De Palestijne ontwikkelaar Khalil Shreateh kaartte een veiligheidsprobleem aan bij Facebook, dat gebruikers in staat zou stellen berichten te posten op de tijdlijnen van mensen met wie ze niet eens bevriend zijn. Facebook zag er echter geen probleem in, en antwoordde Shreateh dat er geen sprake was van een bug. De Palestijn bleef niet bij de pakken neerzitten, en haalde zijn gelijk door iets te posten op de tijdlijn van Mark Zuckerberg zelve. Vervolgens pakte Facebook het lek wél aan.
Britse muziekketen twittert live over ontslag van 190 werknemers
De community-manager van de Britse muziekketen HMV bracht twintig minuten lang live verslag uit van een grote ontslagronde bij de keten, en dit via het officiële Twitter-account van HMV. “We tweeten nu rechtstreeks van op de personeelsdienst. We worden allemaal ontslagen. Opwindend”, kregen ruim 60.000 volgers te lezen op Twitter. “We zijn voorlopig met meer dan 60 die moeten vertrekken. Een massa-executie.” Wat later werd ook de marketingdirecteur belachelijk gemaakt: “Net onze marketingdirecteur ( hij mag wél blijven) horen vragen hoe je dat Twitter-account uitschakelt.”
Tweet kost PR-vrouw Justine Sacco haar job
Justine Sacco – PR-vrouw bij IAC, het bedrijf achter onder meer Vimeo en Tinder – tweette eerder deze maand volgende ‘grap’ naar haar ruim 4.000 Twitter-volgers: “Ik ga naar Afrika. Hopelijk krijg ik geen aids. Grapje, ik ben blank!” De tweet ging viraal en schoot in het verkeerde keelgat van haar werkgever, die haar op straat zette. Een detail dat in deze niet onbelangrijk is: Sacco is zelf geboren in Afrika.
Bedrijf probeert via Twitter te profiteren van Boston-tragedie
Als er een ding is dat een bedrijf beter nooit doet, is het winst proberen te halen uit een tragische gebeurtenis. De kookwebsite Epicurious deed het na de bomaanslagen tijdens de marathon van Boston. “Boston, ons hart gaat uit naar jullie. Hier is een stevig ontbijt om de dag toch goed in te zetten.”
Brits eetcafé ontslaat chef-kok, maar vergat dat die hun Twitter-account beheert
Ook in december werd chef-kok Jim Knight aan de deur gezet bij het Britse eetcafé The Plough. Wat zijn gewezen baas vergeten was, is dat Knight nog altijd het Twitter-account van de bar beheerde. Via dat openbare kanaal wreekte Knight zich: “We zouden jullie willen laten weten dat we net onze chef-kok aan de deur gezet hebben”, tweette hij in naam van The Plough. “Hij wilde op kerstdag vrijaf nemen voor familieverplichtingen, dus vonden we dat we hem moesten ontslaan. Ja, een week voor kerstmis! Wij geven er niets om dat hij een dochtertje van 7,5 maanden heeft”, gaat Knight verder. “In ieder geval, kom gerust langs en betaal u blauw aan Australische lendelapjes, Nieuw Zeelandse lammetjes en allerlei andere dingen die we hebben gekocht in de Asda-supermarkt. Zalig kerstfeest iedereen!!!!!!”
Yves Leterme andermaal uitgelachen op Twitter
Leterme is Twitter klaarblijkelijk nog altijd niet meester. Nadat er eerder al met hem gespot werd na zijn openlijke tweets “Is Henry with you now?” en “Want to learn to know you”, plaatste hij dit jaar een berichtje met enkel de letter ‘P’ op de microblogsite. Op zich niets bijzonders, ware het niet dat er weer duchtig gelachen werd met de ex-premier. Zo werd er bijvoorbeeld “P for penis?” en “P van Bekwaam?” geantwoord.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier