De kern van de ict-business
De vraag van eindgebruikers naar ict-adviesverlening zit de voorbije maanden opnieuw in de lift.
Vooral de overheid, de gezondheidszorg, de productiesector en de financiële wereld zijn lucratieve markten voor de ict-consultants. Van een trendbreuk is echter vooralsnog geen sprake. De orderboekjes zijn naar verluidt behoorlijk gevuld, maar de consultants blijven voorzichtig. Ja, ze gaan op zoek naar nieuwe medewerkers maar zeker niet zo massaal als weleer. Andere belangrijke vaststelling: veel meer dan in de ‘goede oude tijd’ moeten de ict-adviesverleners hun beloften waarmaken. De klant is vandaag rijper en mondiger en aarzelt niet om hogere eisen te stellen. De rendementsverbetering waartoe het inzetten van consultants in principe zal leiden, moet concreet zijn en op korte termijn worden verwezenlijkt. Een vrijblijvend rapport met vage aanbevelingen – vroeger niet ongebruikelijk – is voortaan uit den boze! Vandaag laat de klant strikte service level agreements in het contract opnemen. “Het is gewoon een stuk lastiger geworden “, zucht CSC-baas Marc Heeren in een van de vele artikels die u verderop in dit nummer vindt. Door de veranderde marktsituatie – druk op de tarieven, langere beslissingstrajecten,… – en de zwaardere eisen van de eindgebruiker – wordt het verwachtingspatroon bij de rekrutering van nieuwe consultants ook een stuk hoger. Niet alleen traditionele kwaliteiten (analyse en synthese) zijn als vanouds erg belangrijk, de adviseur moet nu ook nieuwe vaardigheden aan de dag leggen. Hij moet een vlotte communicator zijn (intens overleg met de klant is belangrijker dan ooit) en hij moet zijn mannetje kunnen staan in de sector waarin de klant actief is. Deze laatste vertikt het immers om ingehuurde consultants nog langer op te leiden op zijn kosten. De adviesverleners krijgen het moeilijker om de juiste mensen te werven, en dat is goed nieuws. Want de eindgebruiker wordt er alleen maar beter van. En daar gaat het toch om in de ict-business?
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier