‘De klant moet vlot kunnen betalen, anders is hij weg’

"Integratie en automatisering van het betalingsverkeer zijn essentieel, aangezien het aantal transacties alleen maar toeneemt." Chris Elsen, financieel directeur bij AVA

AVA versterkt de toegevoegde waarde van zijn digitale transformatie door de betrokken IT-systemen nauw te integreren. Voor de afhandeling van het betalingsverkeer werkt het bedrijf met de cloudtoepassing van Mollie.

Heeft u zich ooit afgevraagd waar AVA voor staat? Het zijn de initialen van ‘Armand van Antwerpen’, de bijnaam van Armand Van Weddingen. In 1956 startte hij een winkel in papierwaren in Antwerpen. Vandaag, 65 jaar later, is AVA een familiebedrijf met ruim 600 medewerkers en meer dan 100 miljoen euro omzet. Behalve in zijn 53 fysieke winkels verkoopt het bedrijf ook via zijn webshop, zowel aan particuliere als professionele klanten. Het aanbod omvat intussen ruim 15.000 verschillende artikelen: van school- en kantoormateriaal tot allerlei tafelbekleding en decoratieartikelen.

Vijf jaar geleden ging bij AVA een ingrijpende digitale transformatie van start. Het bedrijf stapte af van zijn verouderde stand-alone kassasystemen en koos met Tilroy van leverancier Prosteps uit Aartselaar voor kassasoftware in de cloud. Net voor de zomer van 2021 liep het contract voor de betalingsdiensten af. “Maar intussen waren de activiteiten via de webshop enorm gegroeid”, zegt financieel directeur Chris Elsen. “Daarom zijn we op de markt gaan kijken welke oplossing het best op onze vereisten kan inspelen.”

Integratie

De voorkeur van het bedrijf ging naar de oplossing van de Nederlandse betaaldienstprovider Mollie. “Wat voor ons de doorslag gaf – naast de prijs – is dat de integratie feilloos verloopt”, zegt Elsen. “Vroeger moesten we aan een klant van de webshop wel eens iets manueel terugbetalen. Dat is nu verleden tijd, aangezien de diverse systemen volledig geïntegreerd zijn.”

Dankzij die integratie heeft de financiële afdeling meer controle. “Het volume aan transacties neemt alleen maar toe”, vertelt Elsen. “Om dat allemaal af te punten – wat is besteld, wat is in het magazijn uit de voorraad gepickt, wat is verstuurd en wat is betaald – heb je data nodig.” Mollie levert de data over het betalingsverkeer meteen in het juiste formaat aan, zodat reconciliatie mogelijk is met de data uit het WMS van AVA (een eigen ontwikkeling) en het ERP-pakket Adfinity van EASI.

Dashboard voor klantendienst

Aan de kant van de klant zorgt de beschikbaarheid van de betaaldienst voor het grootste verschil. Lukt het niet meteen om een bestelling af te ronden en te betalen, dan haakt de online klant meteen af. “Mollie biedt een heel vlotte check-out en ze kennen hun pappenheimers bij de diverse aanbieders van betaaldiensten. Zo kunnen we bijvoorbeeld ook PayPal weer aanbieden als betaalmiddel”, zegt Elsen. “Er is nog geen downtime geweest, wat essentieel is voor een webshop.” Wie een webshop runt, wil liever geen klachten rond het betalingsverkeer. Die verschijnen namelijk sneller op sociale media dan bij de klachtendienst van de webshop zelf.

Tegelijk zorgt de beschikbaarheid van informatie in Mollie – via een dashboard – voor een grote hulp bij de klantendienst. “Daar komen allerlei vragen binnen”, legt Elsen uit. “Een klant die betaalde maar geen bevestiging kreeg, een klant die zegt dat het bedrag twee keer van zijn rekening ging, enzovoort. In het dashboard kan de medewerker direct zien of de klant effectief heeft betaald en of dat correct is verlopen. Dat zorgt niet alleen voor tijdwinst aan onze kant, maar versterkt ook de tevredenheid bij de klant.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content