De Lijn brengt reisinfo eindelijk naar smartphone
Vlaams minister Hilde Crevits lanceerde de nieuwe mobiele tools van vervoersmaatschappij De Lijn in Leuven.
Vlaams minister Hilde Crevits lanceerde de nieuwe mobiele tools van vervoersmaatschappij De Lijn in Leuven.
Zo is de routeplanner in aangepaste versie beschikbaar voor gebruik op smartphone. Wie over een iPhone beschikt, kan een De Lijn-app downloaden. De portaalsite www.mijnlijn.be biedt reizigers alle kanalen van De Lijn waar ze gepersonaliseerde reisinfo kunnen krijgen.
“Om meer reizigers voor het openbaar vervoer aan te trekken, is het belangrijk dat ze snel en gemakkelijk over de meest accurate en liefst nog realtime informatie beschikken”, aldus Crevits. Uit onderzoek van de wereldfederatie UITP van openbaarvervoerbedrijven blijkt dat goede reisinformatie het aantal reizigers met 5 tot 25 procent kan doen stijgen. Crevits wil in de toekomst niet alleen info over voorziene storingen, maar ook over onvoorziene.
De Lijn paste haar routeplanner aan voor gebruik op smartphone. De pagina’s werden speciaal opgemaakt om downloaden, lezen en navigeren vlot te laten verlopen op een toestel met kleiner scherm en tragere internetverbinding. Met de routeplanner kan je een route met bus, tram of trein plannen. De doorkomsttijden aan de halte zijn in realtime berekend op basis van de actuele positie van bus of tram.
Met de gratis applicatie voor de iPhone kan je bovendien je huidige positie als vertreklocatie ingeven, de dichtstbijzijnde halte zoeken, vernemen wanneer de bus of tram ‘in realtime” aan de halte zal zijn, hoe ver je verwijderd bent van de volgende halte etc. Je kunt ook een sms-ticket kopen. Begin 2012 lanceert De Lijn ook een app voor Android-smartphones.
Bron: Belga
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier