De Post belt over ip
Tegen eind dit jaar zullen 4000 medewerkers van De Post heil halen uit ip-telefonie.
Voor de recent geopende sorteercentra in Antwerpen, Charleroi, Gent en Luik en voor 6 andere grote administratieve zetels besloot De Post tot een overstap naar ip-telefonie. Bedoeling is simpelweg om meer te kunnen bellen voor minder geld. De interne afdeling Telecom van De Post installeerde zelf al bij ruim 2000 medewerkers een nieuw telefoontoestel van Cisco, waarvan 600 in de sorteercentra. Daar kregen ongeveer 250 medewerkers een mobiel telefoontoestel waarmee ze telefoneren over het draadloze computernetwerk. Gepaard gaande met de vernieuwing van de werkplekken in de administratieve hoofdkantoren van De Post zullen in de komende maanden ook de overige toestellen geïnstalleerd worden.”We hebben ervoor gekozen om zelf ons telefoniesysteem uit te tekenen, te installeren en te onderhouden,” zegt Georges Kiss, Network & Telecom Manager bij DePost. “Dat is voor De Post een strategische competentie die we liever niet uit handen geven. Met ip-telefonie is het mogelijk om alles zelf te doen, in tegenstelling tot bij klassieke telefooncentrales.”De technische medewerkers van de afdeling Telecom van De Post werden daarom opgeleid in de John Cordier Academy (JCA) van Cisco-partner Telindus Belgacom ICT. De trainers van de interne Post Academy kregen hun opleiding van integrator NextiraOne. In de Post Academy kunnen alle gebruikers een opleiding van ongeveer anderhalf uur volgen om vlot met de nieuwe functies, zoals een sterk verbeterde voicemail, te leren omgaan.Cisco-partner NextiraOne levert de 4.000 Cisco IP Phones en de centrale telefoniesoftware Cisco CallManager. Die software staat geïnstalleerd in elk van de twee datacenters van De Post, waardoor de systemen alle functies van elkaar kunnen overnemen bij eventuele uitval of problemen aan een ervan. Het draadloze computernetwerk, dat ook dient om mobiel te telefoneren, is geleverd door een andere Cisco-partner, NeXTel. Die installeerde intussen een honderdtal antennes van Cisco Airespace en plant er tegen het einde van het jaar nog eens zoveel.Naar de 4 sorteercentra vertrekken geen telefoonlijnen meer. Alle communicatie verloopt over computerlijnen met een capaciteit van 1 gigabyte. Die privé-lijnen worden gehuurd bij NMBS-dochter B-Telecom. Belgacom leverde De Post een nieuwe reeks met 10.000 telefoonnummers. Daardoor zijn alle nieuwe telefoongebruikers snel te bereiken via hun nummerextensie van vier cijfers.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier