De ultieme ambitie van Facebook: De telefoon van de 21ste eeuw worden
Facebook-directeur voor de Benelux Arno Lubrun heeft net samen met Mark Zuckerberg het tienjarig bestaan van Facebook gevierd in de VS. Maar bij Facebook wordt er al vooruitgekeken: “Volgens Zuckerberg is Facebook nog maar voor 1 procent af.”
In een interview met de Volkskrant vertelt Arno Lubrun, directeur van Facebook in de Benelux, over de langetermijnambities van Zuckerberg en co. “Ook al was er een feest ter ere van tien jaar Facebook, Zuckerberg kijkt weinig naar het verleden. Hij richt zich op de hele lange termijn, dat is zijn kracht. Facebook is nog maar voor 1 procent af, vindt hij. Niet qua bereik – we bereiken nu 17 procent van de wereldbevolking – maar qua product: Facebook wil hét communicatiemiddel van de toekomst zijn; de telefoon van de 21ste eeuws.”
Mark Zuckerberg gaf het zelf al aan in zijn statusupdate over de tiende Facebook-verjaardag: de sociale netwerksite moet in de toekomst complexe problemen oplossen. Bijvoorbeeld in de gezondheidssector. “Facebook kan het belangrijkste communicatieplatform worden van educatie en gezondheidszorg”, zegt Lubrun. “In Israël loopt een bloeddonorproject van de traumadienst. Mensen met dezelfde bloedgroep verzamelen zich in een Facebookgroep. Als iemand bloed nodig heeft, wordt er een bericht in die groep gepost en wie in de buurt is, komt. Zo is onlangs het leven van een meisje met een zeldzame bloedgroep gered.”
Ook voor internet.org, een organisatie van Facebook in samenwerking met onder meer Samsung, Nokia, Ericsson, Opera en Qualcomm, heeft Zuckerberg grote ambities. “Daarmee willen we de tweederde van de wereldbevolking die zonder internet zit toch toegang geven tot het web. Van zodra mensen internettoegang hebben, schiet hun levensstandaard en hun economisch perspectief omhoog”, aldus Arno Lubrun.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier