Peter Hinssen

De X-files

Peter Hinssen Peter Hinssen is serieondernemer, medeoprichter van Nexxworks, lid van de raad van bestuur bij Delaware Consulting en auteur van het boek 'The Network always wins'.

Google Glass is spectaculair, zonder twijfel. Het ding reageert op je stem, op je bewegingen en aanrakingen, en projecteert beelden, gegevens en informatie in je oog. De technologie en beleving is zo anders dan wat we gewend zijn met een smartphone of een laptop, dat je er onmiddellijk een zou willen kopen.

Google Glass is spectaculair, zonder twijfel. Het ding reageert op je stem, op je bewegingen en aanrakingen, en projecteert beelden, gegevens en informatie in je oog. De technologie en beleving is zo anders dan wat we gewend zijn met een smartphone of een laptop, dat je er onmiddellijk een zou willen kopen.

Maar dat kan helaas nog niet, anders had Google er ons allemaal direct eentje kunnen aansmeren. Er zijn er nog maar 2000 van uitgedeeld aan ontwikkelaars. Daarvan kan je er op eBay wel eentje kopen voor een slordige $6,500, maar dat zou ik afraden want ze worden door Google direct gedeactiveerd. Het grote publiek zal nog tot midden 2014 moeten wachten tot ze te koop zijn. Helaas.

Maar het spectaculaire aan Google Glass is eigenlijk dat het van Google komt. Google verdiende vorig jaar meer dan 43 miljard dollar met hun zoekmachine, en dat blijft hun core business. Maar het bedrijf heeft een labo, GoogleX genaamd, waaruit de nieuwe innovaties voort moeten komen. Google Glass komt uit het labo, en ook hun ‘driverless car’. Ik was al eerder bij Google toen ze hun driverless car demonstreerden aan een groep Europese executives. De ‘car’ is een wagen die volledig autonoom, zonder menselijke interventie, rijdt en veiliger en efficiënter is dan gelijk welke menselijke chauffeur op de baan.

Toen de executives vroegen waarom Google dat had uitgevonden, en niet Mercedes of BMW, antwoordden de mensen van GoogleX: “Dat zijn bedrijven die blijven denken in staal, olie en tandwielen. Wij zijn een informatiebedrijf, en wij hebben het opgelost als een technologieprobleem”.

GoogleX zorgt ervoor dat het bedrijf zichzelf compleet kan heruitvinden, en niet blijft steken in het oude businessmodel van search. De toekomst van Google wordt gebrouwen in de labo’s van GoogleX. In feite zou elk bedrijf zo’n GoogleX moeten hebben.

Werner Jacobs is bij De Lijn verantwoordelijk als CFO én als CIO. Hij zorgt dus zowel voor het geld als voor de technologie. Als je de driverless car van Google ziet rondrijden, dan kan je je eigenlijk afvragen waarom we straks nog buschauffeurs nodig hebben. Binnenkort zouden we de technologie van Google misschien gewoon in een VanHool-bus moeten laden, en op die manier de dienstverlening aan de reiziger aanbieden.

Volgens Werner zou je zelfs nog verder kunnen gaan. “Misschien moeten we ons businessmodel ook in vraag stellen, net zoals Google doet met GoogleX. Uiteindelijk is het de missie van De Lijn om de mobiliteit in Vlaanderen te verbeteren, zorgen dat mensen van punt A naar punt B geraken”.

Het product van De Lijn is niet de bus. Het product van De Lijn is mobiliteit. Als je hier de combinatie zou maken van de technologie van de driverless car van Google, met de mogelijkheden van sociale media en mobiele technologie om de reiziger te bereiken, en met de business modellen van transport-sharingoplossingen zoals zipcar.com die hier in de VS al bestaan, zou je het concept van mobiliteit totaal heruitvinden.

De toekomst van De Lijn is misschien geen bus meer. De toekomst van mobiliteit is misschien geen kwestie van staal, olie of tandwielen. De Lijn van de toekomst moet mogelijk een technologisch platform voor mobiliteit worden. Als we straks terug in Vlaanderen zijn, wordt het hoog tijd om aan DeLijnX te gaan werken.

Deze opinie verscheen eerst in De Standaard.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content