Defecte gateway oorzaak algemene panne bij Telenet (update)
Een defecte gateway die de uplink verzorgt naar het internet, heeft korte tijd “potentieel alle Telenet-klanten” zonder internet gezet.
Een defecte gateway die de uplink verzorgt naar het internet, heeft korte tijd “potentieel alle Telenet-klanten” zonder internet gezet.
Een kleine twintig minuten duurde de panne die volgens Telenet-woordvoerder Stefan Coenjaerts “potentieel alle Telenet-internetklanten” trof. Een hardwareprobleem aan een van de gateways die bij Telenet de uplink verzorgt naar het internet was de oorzaak. Dat zorgde voor een cascade aan andere problemen met de algemene panne tot gevolg.
Waarom de andere gateways de connectiviteit niet konden verzorgen en wat de kettingreactie in gang gezet heeft, wordt nog onderzocht. Het hardwaredefect werd mogelijk veroorzaakt door een blikseminslag in Hoboken. “We weten dat er in de buurt van de gateway een ernstige blikseminslag was. Hoogstwaarschijnlijk is er een verband, maar helemaal zeker is dat nog niet”, aldus de woordvoerder die benadrukt dat ondertussen alle problemen van de baan zijn.
Update 16u48:
Telenet bevestigt dat de blikseminslag voor spanningsproblemen gezorgd heeft in de gateway. De automatische redundantie heeft gefaald, waarna dat proces manueel gestart diende te worden. Wie de leverancier van de gateways is, wil Telenet liever niet kwijt.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier