Dell verkocht miljoenen kneusjes in 2003-2005
Dell heeft miljoenen desktopcomputers met gekende componentproblemen verkocht en verzweeg dit aan de klanten, aldus een benadeelde partij. Wellicht ook in België.
Dell heeft miljoenen desktopcomputers met gekende componentproblemen verkocht en verzweeg dit aan de klanten, aldus een benadeelde partij. Wellicht ook in België.
In een lopende rechtszaak beschuldigt Advanced Internet Technologies (A.I.T.) computerproducent Dell ervan in de periode 2003 tot 2005 miljoenen exemplaren – er worden getallen van ‘meer dan 8 miljoen’ tot ‘11,8miljoen’ genoemd – van het Optiplex desktopmodel te hebben verkocht, wetend dat de gebruikte condensatoren problemen gaven. Dat zou zijn verzwegen aan de klanten conform een bedrijfspolitiek, die bij defecten ook voorzag eerst de fout in de schoenen van de klant te schuiven, nogmaals aldus de benadeelde partij. Voorts zouden in het kader van de garantie-herstellingen toch weer motherboards met dezelfde problemen zijn gebruikt. Het gebruik van de kwalitatief onvoldoende onderdelen kon leiden tot bijkomende problemen, zoals onder meer brand en het verlies van data.
Dell countert dit met de opmerking dat dit probleem de hele industrie heeft getroffen, want de producent van de condensatoren – Nichicon – leverde ook aan andere computerproducenten. En dat het uiteindelijk zelf bij die producent de zaak heeft onderzocht. Daarbij bleek dat deze niet over voldoende informatie beschikte over welke delen van zijn productie problemen gaf. Dell heeft voorts de garantieperiode van de betroffen systemen verlengd, wordt gesteld.
Wellicht ook in België
Gezien de grote aantallen en de periode van meerdere jaren, zijn systemen met minderwaardige condensatoren wellicht ook in België verkocht. General Manager Dell Belgium Pascale Van Damme sluit inderdaad niet uit dat ook in Europa (en dus ook voor België) systemen zijn geassembleerd met dergelijke condensatoren, maar ze heeft geen weet over problemen in die periode. “Het zal in ieder geval toch geen grote aantallen hebben betroffen.” En mochten er problemen zijn geweest, “werd ook hier proactief de verlengde garantie aangeboden.” Van Damme onderstreept dat Dell recent goede resultaten en awards scoorde inzake de dienstverlening aan klanten en dat het bedrijf bijvoorbeeld eertijds het voortouw heeft genomen bij de vervangacties rond gevaarlijke batterijen.
Betreffende de lopende rechtszaak in de USA, wijst de Amerikaanse pers er wel op dat Dell de computers niet heeft teruggeroepen. OptiPlex klanten – en daaronder bevinden zich de grootste Amerikaanse bedrijven, zoals Wal-Mart – hebben dan ook wellicht nadelige gevolgen ondervonden omdat ze niet wisten dat ze met kneusjes te maken hadden. Dat zou dan weer tot nieuwe rechtszaken en schadeclaims kunnen leiden.
Het document van aanklager A.I.T. in de rechtszaak tegen Dell vindt u hier.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier