Derde van Europese internetgebruikers verkoopt online
Het voorbije jaar heeft 32 procent van de Europese internetgebruikers iets aan een andere internetgebruiker verkocht via zoekertjessites of veilingsites. Dat blijkt uit een enquête van marktonderzoekers InSites Consulting.
Het voorbije jaar heeft 32 procent van de Europese internetgebruikers iets aan een andere internetgebruiker verkocht via zoekertjessites of veilingsites. Dat blijkt uit een enquête van marktonderzoekers InSites Consulting.
Het ‘MC DC-rapport’ (Marketers & Consumers, Digital & Connected) is een onderzoek gevoerd door het marktonderzoeksbureau InSites Consulting in 16 Europese landen. Negentig procent van de Europese internetgebruikers gaat wekelijks online op zoek naar informatie. 60 procent doet dat zelfs dagelijks. Bij de meeste zoekopdrachten probeert men informatie te vinden over hobby’s, persoonlijke interesses en algemeen nieuws.
Het internet wordt ook vaak gebruikt om informatie op te zoeken over producten, diensten en merken in het algemeen. Zoekmachines spelen een belangrijke rol in elke stap van het aankoopproces: 59 procent van de internetgebruikers gaat minstens wekelijks op zoek naar producten of diensten die ze willen kopen.
Surfers blijken ongeduldig: ze willen niet door pagina’s met zoekresultaten bladeren en wanneer ze met zoekmachines werken, verwachten ze de meest relevante zoekresultaten bovenaan de lijst te vinden. 41 procent houdt het na de eerste 10 zoekresultaten voor bekeken, 70 procent stopt na 20 zoekresultaten.
De onderzoekers, die onder meer 32.000 internetgebruikers online bevroegen, wijzen op de toegenomen ‘we’-factor van e-commerce: meer dan 4 op 10 consumenten gaat op zoek naar informatie over merken en producten via vergelijkingswebsites en sites met beoordelingenvan specialisten en gebruikers.
Bron: Belga
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier