We gunnen het iedereen, maar deze inzendingen voor de ICT/Digital Project of the Year wedstrijd vielen net buiten de top drie. We zetten ze voor u nog eens op een rij.
Terumo: digitale batch records
Terumo is een Japanse healthcare speler die onder meer medische apparaten bouwt voor kankertherapie. Het bedrijf bestaat meer dan honderd jaar, en is volop bezig zichzelf opnieuw uit te vinden, zegt Sigurd Segers, ICT-director voor de Europese tak.
Dat vertaalt zich onder meer in een transformatie van papieren processen naar meer gedigitaliseerde systemen, bijvoorbeeld in de fabriek zelf. “We produceren 200.000 batch records per jaar,” legt Segers uit op de juryvoorstelling. In zo’n batch record wordt het volledige fabricageproces van een medisch product bijgehouden, om de veiligheid te garanderen. Dat proces digitaliseren en meteen integreren in het ERP-systeem van Terumo, leverde het bedrijf een stevige efficiëntiewinst op. Ook interessant: het bedrijf gebruikte low-code platform Mendix om dat fabrieksproces te digitaliseren en, in samenwerking met consultants Apvine en Amiste, rechtstreeks met het eigen SAP-platform te integreren.
DNS Belgium: automatische verificatie
Als beheerder van alle internetdomeinnamen van .be, .vlaanderen en .brussels krijgt DNS Belgium zo’n 19.000 nieuwe registraties binnen per maand. Een deel daarvan is onvermijdelijk frauduleus: denk dan aan valse webshops die dienen als front om malware te verspreiden, bijvoorbeeld. “We maken het internet in België mee mogelijk, dus willen we het zo veilig mogelijk houden”, zegt Arnoud Recko, duurzaamheidscoördinator bij DNS Belgium.
En dus ging de vzw de verificatie van registranten verbeteren. Met andere woorden: is iemand die een domeinnaam aanvraagt ook echt wie hij zegt dat hij is? Sinds 2020 gaat DNS Belgium pro-actief op zoek naar domeinnamen die verdacht kunnen zijn, en gaan er genoeg rode vlaggetjes omhoog, dan worden registranten gevraagd zich verder te identificeren. Sinds maart van dit jaar is het hele proces voor Belgische registranten nu ook geautomatiseerd. “Op dit moment wordt ongeveer twintig procent van de registraties opzijgezet”, zegt Recko. “Gemiddeld wordt een vijfde van die verdachte domeinnamen geauthentificeerd, de anderen blijven onbruikbaar, meestal omdat de registrant niet antwoordt.”
Digitaal Vlaanderen: een mobiel ecosysteem
Het online overheidsloket Mijn Burgerprofiel is ondertussen in Vlaanderen al even ingeburgerd, maar het platform wordt nog elk jaar uitgebreid. Het systeem voorziet een plek waarop een burger al zijn zaken met de overheid kan regelen, zowel Belgisch, Vlaams als lokaal op gemeenteniveau.
En sinds dit jaar lukt dat ook met de smartphone. Zo’n 93% van de Vlamingen heeft een smartphone, berekende de Vlaamse Overheid, tegenover 84% die gebruikmaakt van een computer thuis. Om zo veel mogelijk burgers te bedienen, moeten ze dus ook mobiel hun gading vinden. Digitaal Vlaanderen, de dienst achter Mijn Burgerprofiel, ging hier voor een ecosysteem-aanpak. Daarin kan elk lokaal bestuur een eigen app maken, met een eigen sfeer en uitzicht. Die besturen kiezen ook zelf welke modules ze daarin integreren, zij het van de overheden of van externe dienstenleveranciers als Cipal Schaubroek of Smartschool. Een dertiental gemeenten hebben ondertussen zo’n eigen app, voor het einde van het jaar moeten er daar nog twaalf bijkomen. “Het idee is om uiteindelijk driehonderd lokale apps te hebben, eentje per gemeente,” aldus Goedele Van der Spiegel van Digitaal Vlaanderen op de juryvoorstelling.
Belfius: een investeringsapp met een scherp randje
Belfius is de laatste Belgische bank om met een eigen investeringsplatform te komen, al wil ze het met deze Rebel wel anders doen. Het investeringsplatform is bijvoorbeeld volledig geïntegreerd in de bankenapp Belfius Mobile, en heeft een focus op gebruiksvriendelijkheid en de waarde van de investeringen voor de Belgische maatschappij: wie bedrijven en investeringsopties zoekt in de app krijgt daar meteen informatie bij over hoe duurzaam het bedrijf is, bijvoorbeeld. Klanten kunnen ook kiezen welke waarden en doelen voor hen belangrijk zijn, en dat laten meespelen in hun beslissingen.
De ontwikkeling van de app was een huzarenstukje: gebouwd op 18 maanden tijd, in volle covid-periode, met een zestigtal teams, zeventien departementen en in totaal zo’n driehonderd medewerkers die het project samen tot een goed einde moesten brengen.
Vandersanden: steengoede texturen
Baksteenfabrikant Vanderzanden maakt 600 miljoen stenen per jaar. Om die ook digitaal aan de man te brengen, kwam het bedrijf met een textuurgenerator. “We hebben onze stenen in 3D gescand en hen gerenderd een texture API”, legt Yannik Meers, enterprise architect bij Vandersanden, uit. Die API wordt dan gelinkt aan de product API voor de digital twin, en dat alles wordt dan via verschillende digitale kanalen, zoals de website, ontsloten.
“Onze ambitie is dat iedereen een digitale Vandersanden klant wil worden”, aldus nog Meers. “Klanten krijgen de nodige informatie en documentatie, en we kunnen hen op deze manier ook inspireren. We willen dat klanten enthousiast worden van ons product.” Technologisch is vooral de API een unicum in de bouwsector. “We krijgen 2.500 downloads per maand”, zegt Meers, vooral dan van architecten en projectontwikkelaars.
Colruyt: digitale assistent voor winkelpersoneel
In 2018 besloot supermarktketen Colruyt te investeren in het informeren van hun winkelmedewerkers om op die manier de drempel tussen hen en de interne diensten te verlagen. Wat volgde was een groot project om 22.000 persoonlijke werk-smartphones uit te delen, eentje voor elke winkelbediende. Dat moet onder meer de samenhorigheid verbeteren en medewerkers laten chatten of bellen over de hele groep heen, tot CEO Jef Colruyt toe. Ook meer organisatorische ‘WhatsApp-achtige’ groepjes zijn mogelijk, zoals de versafdeling van een beenhouwerij. Op die manier kunnen de slagers daar over de shiften heen communiceren.
Het toestel bevat zo’n 32 functionaliteiten die winkelbedienden een meerwaarde moeten bieden, waaronder training, productinformatie, en een nieuwsplatform met digitale promo’s waarvan ze op de hoogte moeten zijn, telkens aangepast aan de medewerkers zelf. Een bediende van de versafdeling zal dus eerder de promo’s op fruit en groenten krijgen, dan die op wijn. Colruyt werkte voor het project samen met Samsung, dat ook de toestellen levert.
FOD Justitie: snellere facturatie
Tot slot nog een invoicingproject aan de FOD Justitie, ook weer met low-code. Met Justinvoice wil de FOD het probleem van vertragingen bij het betalen van facturen verminderen. Specifiek gaat het hier dan om facturen van externe experten als vertalers, tolken en slotenmakers die in gerechtelijke onderzoeken worden opgeroepen. Het oude, papieren proces zorgde daar voor een hele backlog, niet in het minst omdat de administratieve medewerkers vaak maar weinig overzicht op de inkomende facturen hadden.
De oplossing waarmee dienstenbedrijf Roborana kwam, is gebaseerd op Microsoft Power Apps en bestaat uit enerzijds een webportaal waarin de experten hun factuur kunnen opladen. Daarnaast is er ook een nieuw dashboard voor de medewerkers, waarin die hun af te handelen facturen kunnen zien. “Het voordeel hier is dat als er nu iemand ziek valt, diens collega’s de factuur verder kunnen afhandelen. Vroeger bleef dat soms dagen of weken liggen”, legt Laurens Vereyden van Roborana uit. Gevolg: zes maanden na het opstarten van Justinvoice hebben zich 850 experten aangemeld en werden er bijna 8.000 invoices digitaal ingestuurd. Zo’n driekwart daarvan werd binnen de dertig dagen betaald.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier