Dit zijn de populairste Belgische Instagram-accounts
De meest gevolgde Belgische Instagram-account staat op naam van Tomorrowland, maar Studio Brussel is veruit de actiefste Belgische organisatie op het populaire sociale netwerk. Ook de glamour-publicatie Elle en de radiozender MNM communiceren regelmatig met hun publiek via de foto- en filmpjes app.
De lijst met de 25 populairste Belgische Instagram-accounts (bedrijven, organisaties en merken) werd samengesteld door social media-watcher Bruno Peeters. “Omdat ik zelf voor een bank werk, wilde ik eens nagaan hoe de banken het doen op Instagram. Dat blijkt nogal tegen te vallen. In de top 25 vind je vooral erg visuele accounts terug, rond modemerken bijvoorbeeld, of rond Belgische steden.”
Ook de media zijn goed vertegenwoordigd, met de VRT als absolute uitschieter. “Merken als Studio Brussel en MNM hebben werk gemaakt van een Instagram-strategie en plukken daar nu de vruchten van”, aldus Peeters. “Ze zijn heel actief in het posten van boodschappen, en er is ook heel wat interactie. Iemand van de VRT heeft me trouwens ooit toevertrouwd dat ze aan de Reyerslaan meer mensen bereiken via Instagram dan via Twitter.”
Zwaar ondervertegenwoordigd tot zelfs volledig afwezig in de lijst zijn de dienstenbedrijven, zoals banken of telco’s. “Voor hen is het natuurlijk een hele uitdaging om iets visueels te doen, maar het is zeker niet onmogelijk, kijk maar naar KBC dat een visueel event zoals de 20 km door Brussel heeft gesponsord.”
Van de 600 Belgische bedrijfsaccounts die Peeters in totaal kon opsnorren op Instagram, is die van Studio Brussel dus het actiefst, gevolgd door Elle Belgique/Elle België en MNM. Ook visitbrussels communiceert regelmatig met zijn publiek via de foto-app.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier