Domeinbeheerder niet klaar voor nieuwe internetextensies

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Icann is niet klaar voor de lancering van honderden nieuwe internetextensies. Ceo Fadi Chehade gaf vorige week toe dat hij de uitrol liefst van al met een jaar zou uitstellen.

De internationale domeinbeheerder Icann is niet klaar voor de lancering van honderden nieuwe internetextensies. Ceo Fadi Chehade gaf vorige week toe dat hij de uitrol liefst van al met een jaar zou uitstellen. “Honestly, if it was up to me, I would delay the whole release of the new gTLD’s by at least a year”, werd Chehadi geciteerd door de gespecialiseerde site DomainIncite. “A lot of the foundations that I would be comfortable with, as someone who had built businesses before, are just not there yet.”

En toen de Icann-ceo opgebeld werd door IBM-topman Erick Clementi in verband met het trademark clearinghouse dat door IBM, Deloitte België en IPClearinghouse gebouwd wordt voor de wereldwijde domeinbeheerder, zou die letterlijk gevraagd hebben of Chehade zot geworden was. “Je weet toch dat je normaal gezien drie keer zo veel tijd nodig hebt om een betrouwbaar systeem op poten te zetten?”

Na de lekken in de Citrix-implementatie van het registratiesysteem voor nieuwe internetextensies (waardoor kandidaten de namen van anderen konden inkijken), het mislukken van de boogschietwedstrijd om te bepalen welke van de nieuwe internetextensies eerst live kunnen gaan en de recente vertragingen bij het bekend maken van de selectie van te sterk op elkaar gelijkende TLD-kandidaten (de zogeheten ‘string contentions’), is deze biecht van Chehade een zoveelste indicator die er op wijst dat Icann alles behalve klaar is voor de uitrol van de nieuwe internetextensies, en dat de organisatie – terwijl de wereld toekijkt – kraakt onder de zelf gestelde deadlines.

Toch lijkt er op dat Icann zijn tijdlijn niet meer gaat aanpassen. Tijdens een webinar afgelopen dinsdag klonk het dat de organisatie zal verdergaan zoals voorzien. Wat zoveel wil zeggen als dat de eerste nieuwe top level domeinen in het beste geval vanaf juni zouden moeten opduiken op het web.

Biecht De publieke ‘biecht’ van Fadi Chehade wordt door heel wat spelers uit de sector trouwens als positief ervaren. Her en der wordt de man zelfs geprezen voor zijn openheid en eerlijkheid. Maar tegelijkertijd lijkt het er op dat Chehade zichzelf nu al wil indekken voor wanneer het straks nogmaals fout loopt. De ceo van Icann geeft ook min of meer toe dat zijn organisatie haar beloftes niet zal kunnen nakomen. Wat het vertrouwen niet meteen ten goede komt.

“Chehade besefte allicht niet goed in wat voor wespennest hij terecht zou komen bij zijn aantreden, en wat voor soep hij zou aantreffen”, geeft gTLD-specialist Jean Guillon een woordje uitleg. “De man wordt ook omringd door lobbyisten en internet service providers die allemaal een eigen agenda hebben en die zich willen positioneren, zelfs als dat het hele proces vertraagt.”

“Alsof dat nog niet volstaat, kan het grote publiek nog steeds commentaar geven op sommige stappen in het lanceringsproces. Die dingen hadden lang voor de finale publicatie van het applicant guidebook (het document waarin de regels staan opgelijst voor het aanvraagproces) moeten afgerond zijn.”

“Intussen hebben heel wat merkhouders die een aanvraag hebben ingediend voor een internetsuffix geen flauw idee van wat er allemaal gaande is”, gaat Guillon verder. “Heel wat vragen blijven onbeantwoord. Wanneer gaan we de eerste extensies zien opduiken? In Juni? Eind 2013? En vanaf wanneer kan er geregistreerd worden in het trademark clearinghouse? Wat met de strings in verschillende talen?”

“De nieuwe ceo moet de rust doen weerkeren, en geeft nu al aan dat er nog vertragingen kunnen zijn”, besluit Guillon. “Maar dat doet uiteindelijk niets af aan het feit dat het programma voor de nieuwe internetextensies eigenlijk op het lijf is geschreven van de domeinnaamverkopers.”

“Eindgebruikers en consumenten zouden in staat moeten zijn om eenzelfde domein met één beweging in .vin en .wine te registreren. Zoiets houdt steek voor een online winkel die focust op wijn. Maar aan zulke eenvoudige dingen heeft men zelfs nog niet gedacht.”













Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content