Drie vierde kleine bedrijven verkoopt niets via internet
Nauwelijks één op vier kleine bedrijven (met maximum 5 personeelsleden) in Vlaanderen en Brussel verkoopt producten of diensten via het internet. Dat blijkt uit een studie van ondernemersorganisatie Unizo bij haar eigen ledenbestand. E-commerce blijkt nog het meest te zijn ingeburgerd bij de kleinhandel, groothandel en de horeca. In de bouw-, productie- en dienstensector is er nog nauwelijks sprake van. Het internet lijkt sowieso al niet erg ingeburgerd bij wat Unizo ‘micro-ondernemingen’ noemt: slecht 52 procent heeft een eigen website.
Nauwelijks één op vier kleine bedrijven (met maximum 5 personeelsleden) in Vlaanderen en Brussel verkoopt producten of diensten via het internet. Dat blijkt uit een studie van ondernemersorganisatie Unizo bij haar eigen ledenbestand. E-commerce blijkt nog het meest te zijn ingeburgerd bij de kleinhandel, groothandel en de horeca. In de bouw-, productie- en dienstensector is er nog nauwelijks sprake van.
Het internet lijkt sowieso al niet erg ingeburgerd bij wat Unizo ‘micro-ondernemingen’ noemt: slecht 52 procent heeft een eigen website. Ook hier zijn er grote verschillen per sector. Vooral in productie en groothandel hebben bedrijven een eigen website. De bouw en de vrije beroepen hinken achterop.
Van de bedrijven die wel online verkopen, zegt ongeveer de helft (52 procent) dat hij er momenteel slechts 5 procent of minder van z’n omzet uithaalt. 15,6 procent haalt 5 à 10 procent van zijn omzet uit webverkoop. 23,2 procent haalt tussen de 10 en de 50 procent van zijn omzet uit het web, 6,6 procent meer dan de helft van z’n omzet. Een derde van de bedrijven die al aan webverkoop doen, denken dat die het komende jaar nog gaat stijgen. De rest verwacht een status-quo. Er zijn nauwelijks bedrijven die minder online omzet verwachten.
Unizo vindt het ook opmerkelijk dat slecht 28 procent van de micro-ondernemingen op de hoogte is van de specifieke wetgeving rond e-commerce. Een derde van de bevraagden dacht dat hij in orde was met de wettelijke bepalingen, maar slechts 10,9 procent beantwoordde de controlevraag (rond het herroepingsrecht van de consument) daarover correct.
De ondernemersorganisatie ziet in de studie het bewijs dat er nog meer nood is aan begeleiding en opleiding rond e-commerce voor kleine bedrijven. Ook toegankelijke informatie rond de wettelijke aspecten ziet Unizo als prioritair.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier