Duwde Dieselgate de elektrische auto in een stroomversnelling?
De afgelopen weken kondigden Aston Martin, Audi, BMW en Porsche een nieuwe elektrische wagen aan. Daarbij gaf ‘dieselgate’ rondom Volkswagen de elektrische auto een flinke duw in de rug.
Aan het eind van vorige week was er één man die het nieuws in Vlaanderen bepaalde: Elon Musk. Hij was voor een flitsbezoek in België, omdat Tesla volgend jaar opzoek gaat naar locaties om in Europa fabrieken te bouwen. Vlaanderen zou ‘in de top-5’ van mogelijke landen staan, zei de flamboyante entrepreneur.
Musk was in ons land toen de auto-industrie op zijn kop stond. De bom rond Volkswagen was immers net gebarsten. “Dieselgate toont aan dat we de grenzen hebben bereikt van wat fysisch mogelijk is om wagens op fossiele brandstoffen zuiniger te maken”, zei de Tesla-oprichter.
De hernieuwde buzz rond het elektrische rijden kwam een paar weken eerder al op gang tijdens het autosalon van Frankfurt. Gevestigde automerken spraken daar met een andere tong dan de decennia ervoor. “Sneller, hoger en verder is niet langer voldoende”, zei een topman daar. En “technologisch leiderschap gaat niet langer op basis van paardenkracht”, klonk het nog. Welke topman dat was? De toenmalig VW-baas Martin Winterkorn. Dat dieselgate – het tegenovergestelde van wat hij uit wilde stralen – de weken erna het nieuws zou bepalen kon hij nog niet weten. PK’s zijn inmiddels bij de presentatie van een nieuwe wagen vervangen door de kW’s. Veel grote automerken kwamen in Frankfurt bovendien met een elektrische wagen op de proppen.
Want Datanews.be berichtte de jongste weken over de komst van een elektrische Aston Martin, een elektrische Porsche en een elektrische Audi. Niet de minste namen. The New York Times wist Daimler-CEO Dieter Zetsche de uitspraak te ontlokken dat Mercedez-Benz ‘geen hardwarefabrikant van Google en Apple’ wil worden. Een uitspraak die een paar jaar geleden ondenkbaar zou zijn.
Apple Car
Wat hadden die bedrijven met auto’s te maken? Toen nogn iets, maar nu is een auto een rijdende computer geworden. Google is zelfs in een vergevorderd stadium met zijn zelfrijdende auto. Al geeft het bedrijf te kennen niet van plan is die zelf te gaan bouwen. Dat moet een andere gevestigde naam voor hun gaan doen.
Apple is ook al langer bezig met een eigen auto, al doet het bedrijf daar vooralsnog geen uitspraken over. Toen Apple-CEO Tim Cook donderdag tijdens een radio-interview gevraagd werd naar de Apple Car was zijn reactie: “Heeft u ook een andere vraag?”. De ontwikkelingen bij de concurrenten – als Google en Apple – zal Elon Musk ondertussen meer goed dan slecht doen.
“Ons doel is te komen tot transport zonder uitstoot, maar we kunnen dat niet alleen”, zei de Tesla-oprichter tegen De Tijd. Hij verwelkomt de concurrentie daarom met open armen: andere bedrijven mogen Tesla’s netwerk van superchargers (elektrische oplaadpunten) gebruiken. Tesla is al met verschillende Europese automerken in gesprek over een – betaalde – samenwerking. Voor iedere oplaadbeurt gaat er een vast bedrag richting Tesla.
Tesla is een dwerg
Behalve dat het Musk waarschijnlijk geld oplevert, zijn er ook andere voordelen aan concurrenten. De markt van elektrische wagens wordt er namelijk een pak groter van. Want ook al komt de Tesla Model X – de tweede Tesla auto, een SUV – nu van de band, het marktaandeel van het bedrijf is nog maar klein.
Met 50.000 verkochte wagens in 2014 had het een wereldwijd aandeel van 0,057 procent op de markt van personenauto’s. Dit jaar is dat aandeel niet veel gegroeid. In het eerste kwartaal werden er 11.500 auto’s aan de klant geleverd. Ter vergelijking: Toyota kwam tot 2.1 miljoen wagens. Het bedrijf maakt ook nog eens flink verlies. Musk verwacht voor 2020 zelfs niet in de plus te eindigen.
R&D
Rond dat jaar verwacht Google dat hun zelfrijdende auto klaar is voor de openbare weg. Apple zou volgens de geruchten rond 2019 een auto rijklaar willen hebben. De (toekomstige) bemoeienis van deze merken in de autosector is niet vreemd. Google en Apple hebben technologische expertise waar autofabrikanten alleen maar van dromen, schrijft ook The New York Times.
Bovendien hebben ze financiële middelen waar Daimler en Volkswagen niet in de buurt komen. Google – dat in 2009 begon met de ontwikkeling van een zelfrijdende auto – is vijf keer meer waard dan de beide bedrijven. Apple zelfs acht keer. Dat geeft ze een behoorlijk voordeel in een sector waar enorme investeringen nodig zijn in research and development. Het grote voordeel dat automerken daarentegen hebben is hun ervaring in de bouw van betrouwbare, veilige en comfortabele auto’s. Maar ook zonder de competitie van Apple, Google en Tesla zouden bestaande fabrikanten al onder druk komen te staan.
Strenger wordende regelgeving
Want de uitstoot van wagens met fossiele brandstoffen wordt steeds minder geaccepteerd. Deregelgeving in de VS en EU wordt flink aangescherpt. De enige manier waarop fabrikanten aan de steeds strenger wordende regelgeving kunnen voldoen, is wanneer ze overstappen op hybride en uiteindelijk volledig elektrische wagens.
Domino Day
‘Wat een evolutie is geweest, wordt in de toekomst een revolutie’, zei Stephan Winkelmann, de topman van Lamborghini, daar onlangs over in een interview. “Van duurzaamheid, naar digitalisering en uiteindelijk naar zelfrijdend – die drie grote ontwikkelingen zorgen ervoor dat auto-industrie enorm aan het veranderen is.”
De ontwikkeling van de elektrische wagen kan gezien worden als een groot veld met dominostenen. De eerste steen zorgt er uiteindelijk voor dat er aan het eind een enorm veld aan stenen omvalt. Laten we voor het gemak de eerste steen de introductie van de hybride Toyota Prius in 1997 noemen.
Sindsdien is er veel gebeurd – de laatste maanden zijn zelfs een aaneenschakeling van omgevallen stenen -, maar wanneer het ‘Domino Day’ is? Dat blijft vooralsnog de vraag.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier