‘E-mail en sociale netwerken blijven naast elkaar bestaan’
De strijd tussen e-mail en sociale (bedrijfs)netwerken binnen bedrijven zal geen echte winnaar kennen. Dat stelde Gartner-analist Nikos Drakos, die gespecialiseerd is in social software en collaboration, op de recente Gartner-briefing in Diegem.
De strijd tussen e-mail en sociale (bedrijfs)netwerken binnen bedrijven zal geen echte winnaar kennen. Dat stelde Gartner-analist Nikos Drakos, die gespecialiseerd is in social software en collaboration, op de recente Gartner-briefing in Diegem.
Let op, Drakos ziet de bedrijfswereld wel degelijk meer ‘social’ worden. “Tegen 2015 zal volgens ons 40 procent van de bedrijven een ‘corporate Facebook’ hebben, en dat is volgens mij zelfs een onderschatting.” Maar er zijn nu eenmaal eigenschappen van e-mail waar een sociaal netwerk niet aan kan tippen, zegt hij. “E-mail is momenteel overal in de businesswereld, heeft in vergelijking met sociale netwerken een veel betere, duidelijkere ‘toegangscontrole’ (‘ik zend mijn informatie enkel naar die specifieke ontvangers’) en is offline makkelijk toegankelijk.” Daartegenover staat wel dat data in een sociaal netwerk ‘blijvender’ zijn. “De informatie is herbruikbaar, je kunt die beter organiseren en eraan refereren.”
Bottomline: “E-mail en sociale netwerken blijven naast elkaar bestaan. E-mailprogramma’s zullen veeleer sociale karakteristieken overnemen en vice versa.” Meer nog, in sociale bedrijfsnetwerken is een link naar e-mail zelfs wenselijk, aldus nog Drakos. “E-mail kan bijvoorbeeld dienst doen als ‘waarschuwingsmechanisme’ voor wat er in je sociale netwerk gebeurt. Of zelfs als gebruikersinterface om te reageren op boodschappen in dat netwerk (vb. attachment toevoegen bij een bijdrage aan een discussie).”
Tijdens ons jaarlijkse ICT Manager Contest-event stellen we u de resultaten voor van de enquête van Data News en AtoS over het gebruik van e-mail bij bedrijven.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier