E-zines voor Britse verkiezingen op de rooster
Misschien kunnen ook de Belgische politici voor de komende verkiezingen iets leren van een van de belangrijkste usability-goeroe’s, Jakop Nielsen.
Misschien kunnen ook de Belgische politici voor de komende verkiezingen iets leren van een van de internationaal belangrijkste usability-goeroe’s, Jakop Nielsen.
Hij onderzocht de elektronische nieuwsbrieven die de belangrijkste Britse partijen de laatste weken verstuurden naar aanleiding van de nakende verkiezingen daar. Nielsen keek niet alleen naar het proces om je in- en uit te schrijven, maar ook naar de inhoud van de nieuwsbrieven zelf. In totaal gaf hij scores volgens de 149 richtlijnen die hij zelf eerder heeft opgesteld.
De laatste keer dat Nielsen nieuwsbrieven voor een verkiezingscampagne onder de loep nam was in de VS in 2004. George W. Bush won toen in zijn usability-onderzoek, en later ook de verkiezingen.
Als we zijn huidige analyse ook zo mogen interpreteren, dan zouden de Britse conservatieven de volgende verkiezingen moeten winnen. Maar uiteraard is Nielsen de eerste om dit soort voorspellingen heel sterk te relativeren. Volgens hem kan het internet trouwens hoogstens 1 à 2 procent van de uitkomst van de verkiezingen beïnvloeden. Maar bij een heel nipte strijd, zoals in 2004 tussen Bush en Kerry, kan een goede usability volgens Nielsen misschien toch de definitieve doorslag helpen geven.
Misschien doet hij zichzelf en usability hiermee wel een beetje te veel eer aan, maar in elk geval is zijn analyse ook wel interessant voor elektronische nieuwsbrieven in het algemeen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier