Economie en regulering drukken resultaten Belgacom
In 2012 genereerde Belgacom meer opbrengsten maar een lagere nettowinst. De Enterprise Business Unit krimpt met 2,3 procent door het economisch klimaat. De consmentenafdeling en International Carrier Services groeien met respectievelijk 1,4 procent en 5,3 procent.
In 2012 genereerde Belgacom meer opbrengsten maar een lagere nettowinst. De Enterprise Business Unit krimpt met 2,3 procent door het economisch klimaat. De consmentenafdeling en International Carrier Services groeien met respectievelijk 1,4 procent en 5,3 procent.
Het Belgische telecombedrijf zet voor het afgelopen jaar een nettowinst neer van 711 miljoen euro, dat is 45 miljoen euro lager dan in 2011. De totale opbrengsten stijgen met 0,9 procent tot 6,462 miljard euro.
In de Enterprise Business Unit is er is een daling van 2,3 procent van de opbrengsten tot 2,294 miljard euro, wat het bedrijf wijt aan een ongunstig economisch klimaat. Er zijn minder inkomsten uit vaste en mobiele spraak ondanks een sterke volumegroei. Dat komt volgens Belgacom deels door de bijkomende regulaties zoals de lagere mobiele terminatietarieven en de dalende roamingprijzen. Die hebben Belgacom 46 miljoen euro gekost in 2012.
Voor de International Carrier Services (BICS) zijn er 5,3 procent meer opbrengsten tot 1,645 miljard euro. Hier is vooral meer spraakverkeer en mobiele data verantwoordelijk voor de opbrengstengroei.
Minder simkaarten
Het aantal mobiele klanten neemt af. In totaal, over alle afdelingen van het bedrijf heen, daalde het aantal simkaarten met 43.000 tot 5.416.000. Het aantal vaste internetklanten stijgt met 46.000 tot 1.637.000. Vooral Belgacom TV trok de klantencijfers omhoog: hier mocht het bedrijf 175.000 kijkers verwelkomen tot een totaal van 1.386.000.
De Consumer Business Unit sluit 2012 af met een groei van 1,4 procent. Vooral Belgacom TV en de convergentieproducten redden hier de meubels met 175.000 extra klanten voor de televisiedienst (1.386.000 in totaal). Het aantal vaste internetklanten stijgt met 46.000 tot 1.637.000.
Het dalend aantal mobiele klanten op de consumentenmarkt wijt het bedrijf aan een sterke concurrentie op die markt. Zo mogen klanten er sinds het najaar van 2012 hun abonnement na zes maanden kosteloos opzeggen.
“Onze vastelijnproducten deden het goed en vormden een tegengewicht voor de moeilijkere Belgische mobiele markt die een ongeziene klantenrotatie kende door de nieuwe Belgische telecomwet, die de contractregels wijzigde.” Zegt topman Didier Bellens in een verklaring. “De concurrentie werd nog feller, wat de mobiele tarieven fors naar beneden haalde. Belgacom heeft zich aan de nieuwe marktomstandigheden aangepast en haar mobiele aanbiedingen herschikt door de waarde van haar meest succesvolle tariefplannen gevoelig op te drijven.”
Divident volgt later
Opmerkelijk: Belgacom zegt dat het haar aandeelhouders ‘een aantrekkelijke vergoeding’ wil verzekeren maar zal dat pas op en later tijdstip bepalen. Door de concurrentie en onzekere economie wordt er overwogen om tegen december een interim-divident van 0,50 euro per aandeel uit te keren, maar enkel als het bedrijf zijn jaarvooruitzichten kan halen. Die stellen een daling van de groepsopbrengsten van 1 tot 2 procent.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier