Eerste Belgische Awards van BI-Community.org
DHL, Groupe Lambert en Echo Beton wonnen de eerste Business Intelligence-trofees die door BI-Community.org werden uitgereikt ter beloning van projecten met een echte impact op de activiteiten van een onderneming.
DHL, Groupe Lambert en Echo Beton wonnen de eerste Business Intelligence-trofees die door BI-Community.org werden uitgereikt ter beloning van projecten met een echte impact op de activiteiten van een onderneming.
Op 16 september reikte BI-Community.org, beheerder van een portaalsite en organisator van opleidingen en seminaries voor Belgische BI-professionals, zijn eerste “BeyeNetwork Vision Awards for Business Impact” uit. Zoals de naam doet vermoeden, worden deze prijzen toegekend aan projecten die een meerwaarde of een aanzienlijke verbetering bieden voor de activiteiten van de bedrijven die ze invoeren.
Er waren drie categorieën voor deze eerste Belgische editie (bij het Amerikaanse BeyeNetwork zijn er niet minder dan 18!): operationele BI (OBI), data governance en Corporate Performance Management (CPM). 30 bedrijven hadden een project ingediend, echter niet altijd in de meest geschikte categorie, wat soms problemen opleverde voor de jury.
Groupe Lambert, een autoverkoper (personenwagens en vrachtwagens van Mercedes) in Namen, Courcelles en Marcinelle, won de prijs in de categorie OBI met een project voor gegevensconsolidatie op basis van de integratie tussen ERP, boekhouding, CRM, humanresourcesbeheer en aanwezigheidstijden. De oplossing (Business Scan Automotive) werd ingevoerd door CALM Co. De motivatie voor de keuze van de jury luidde als volgt: “Groupe Lambert besloot een groot deel van zijn IT-budget te investeren in dit BI-project, dat bovendien het voordeel had dat het werd geleid en ondersteund door de CEO. Het bedrijf heeft een echte ‘visie’ kunnen definiëren voor zijn project.”
De trofee voor Data Governance ging naar DHL, dat een project startte voor de gegevenskwaliteit met het oog op een betere planning en organisatie van zijn netwerk. De leden van de jury waren van oordeel dat de ingevoerde oplossing “een echte meerwaarde biedt op het vlak van integratie, op het driedubbele niveau van de gegevens, de bedrijfsregels en de architectuur, en dat alles op basis van een data management framework waarmee DHL eventuele problemen op het vlak van de gegevens kan identificeren en er zelfs op kan anticiperen.”
De CPM-trofee ten slotte was voor Echo Beton, een bedrijf uit Houthalen gespecialiseerd in gewapend en voorgespannen beton voor bouwtoepassingen. De jury werd overtuigd door de omvang van het project (pan-Europees), de integratie tussen BI en CRM, de naleving van goede praktijken en de snelle uitvoering (8 maanden).
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier