Eerste Galileo plaatsbepaling in de lucht
Voor het eerst werd een plaatsbepaling in de lucht uitgevoerd, uitsluitend met de Europese Galileo navigatiesatellieten.
Medio november werd door het Nederlandse Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR) voor het eerst een plaatsbepaling in de lucht uitgevoerd, waarbij enkel gebruik werd gemaakt van de Europese Galileo navigatie- en plaatsbepalingssatellieten. Daarvan zijn er momenteel vier in een baan om de aarde, die samen een basis-dienstverlening kunnen bieden. Voordien – sinds maart van dit jaar – waren enkel plaatsbepalingen op het aardoppervlak zelf uitgevoerd.
De plaatsbepaling in de lucht werd uitgevoerd aan boord van een speciaal uitgerust toestel van het NLR, dat al voor vroegere Galileo-testen werd ingezet, op het ogenblik dat alle vier de satellieten ‘zichtbaar’ waren boven de horizon. De test werd uitgevoerd met behulp van zowel de normale (Open Service) als verhoogde nauwkeurigheid (Public Regulated Service, bestemd voor overheden) en dat tijdens alle fasen van de vlucht (opstijgen, rechtlijnige en cirkel-vlucht, stijgen, dalen, landing) en onder verschillende omstandigheden (vibraties, versnelling, vertraging).
De mogelijkheid om nauwkeurig de positie van een vliegtuig in de lucht te bepalen, is belangrijk met het oog op de ontwikkeling van zuiniger ‘point-to-point’ vliegroutes buiten (of ter vervanging van) het huidige systeem van luchtwegen. Dergelijke routes zullen de concurrentiepositie van luchtvaartmaatschappijen sterk bepalen in de toekomst. Het Europese navigatie- en plaatsbepalingssysteem Galileo werd eertijds opgestart met het oog op nauwkeurige en commercieel beschikbare positiediensten los van het Amerikaanse GPS-satellietsysteem. Ondertussen werd wel voorzien in een compatibiliteit van de signalen tussen het Amerikaanse GPS-systeem, Europa’s Galileo en Ruslands Glonass systeem. De Europese Commissie heeft aan ESA de opdracht gegeven om in haar naam het Galileo systeem te ontwerpen en aan te schaffen.
Naast ESA en het NLR werd aan de test ook meegewerkt door Eurocontrol, de European Organisation for the Safety of Air Navigation en de LVNL (Luchtverkeersleiding Nederland).
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier