Emakina koopt The Reference
Het Brusselse webagentschap Emakina zet zijn koopwoede verder. Het heeft het gereputeerde The Reference gekocht voor minstens 1,2 miljoen euro.
De broers Ben en Jo Caudron richtten in 1993 samen met Franky Redant en Rudi Van Den Bossche The Reference op. Al snel werd het Gentse agentschap één van de meest gereputeerde bedrijven in zijn sector. In 2002 werd het bedrijf verkocht aan de Britse groep Algo Vision en een groep investeerders rond Beluga en zwermden de meeste oprichters uit naar andere initiatieven. Algo Vision en Beluga kregen het bedrijf na de internetzeepbel weer op de rails. Nu werken er 40 mensen en draait het bedrijf een omzet van zowat 4 miljoen euro.Emakina koopt met andere woorden een gezond bedrijf. Het betaalt 1,2 miljoen euro plus een extraatje dat samenhangt met het behalen van bepaalde resultaten. Een deel van de som wordt betaald in contanten, de rest in nieuwe aandelen. De aanwinst van The Reference zal volgens Emakina een financieel positieve impact hebben op de geconsolideerde marge van Emakina Group vanaf 2008. “Na verscheidene moeilijke jaren is The Reference grondig geherstructureerd,” zegt Denis Steisel, ceo van Emakina Group. “Het bedrijf is op weg naar een positieve operationele marge tegen het einde van het jaar. Wij willen op dat elan verdergaan en een nieuw dynamisme inblazen in deze onderneming.” Als blijk van vertrouwen in de toekomst engageert Emakina zich om het volledige, huidige team te behouden en zelfs uit te breiden. Bovendien zal de naam ‘The Reference’ behouden blijven.”Een nieuw tijdperk breekt aan voor The Reference”, aldus Alexander Van de Rostyne, ceo van The Reference. “We hebben nu alle eigenschappen van een modern web agentschap: markleiderschap, kritische grootte, goede naam en internationale aanwezigheid.”Emakina onderstreept met de overname nogmaals zijn drang om te groeien. Het bedrijf kocht op korte tijd (meerderheidsparticipaties in) enkele webagentschappen in België met B. On the Net (Brussel) en Design is Dead (Antwerpen, zo’n 700.000 euro omzet), in Nederland met Sun Tzu (Rotterdam, bijna 2 miljoen euro omzet) en in Frankrijk met groupe Reflect (Parijs en Limoges, zo’n 1,5 miljoen euro omzet).Het bedrijf is zo erg goed op weg om het grootste interactieve agentschap in België te worden. In 2006 lag de omzet nipt onder die van LBi (dat onder meer het vroegere DAD en Winsome verenigt) met 8,4 miljoen euro. Doelstelling voor 2007 is een groei met meer dan 40 procent en een omzet van 12 miljoen euro. Binnen 5 jaar wil Emakina bij de top 5 van Europese webagentschappen horen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier