Danielle Jacobs
En nu de zakelijke markt
De studie van het BIPT, op vraag van Minister Vande Lanotte toont duidelijk aan dat concurrentie leidt tot een beter aanbod en betere prijzen op de consumentenmarkt voor telecom. Nu nog de zakelijke markt.
De studie van het BIPT, op vraag van Minister Vande Lanotte toont duidelijk aan dat concurrentie leidt tot een beter aanbod en betere prijzen op de consumentenmarkt voor telecom. Nu nog de zakelijke markt.
Assertief zijn loont
De BELTUG index voor zakelijk mobiel dataverkeer staat na 6 maanden op 95. Veel bedrijven zijn gefrustreerd door de opeenvolgende promoties op de consumentenmarkt. Een daling met 5% is een zwak resultaat, maar is te wijten aan de 43% bedrijven die geen dalingen “kregen”. Deze bedrijven zouden zich best strijdvaardiger opstellen en met hun operator rond de tafel gaan zitten. Het zal de moeite lonen.
Te weinig concurrentie
Dit neemt niet weg dat er te weinig concurrentie is op de zakelijke markt. Vooral bedrijven en overheidsinstellingen met meerdere locaties in België hebben een probleem om voldoende offertes binnen te krijgen. En voor iets grotere bedrijven zijn er maar 2 mobiele aanbieders. Er zijn wel meerdere vaste operatoren, maar ze hebben zich teruggeplooid naar een niche, b.v. kleinere Belgische bedrijven, of grote internationale.
15 jaar na de liberalisering heeft Belgacom een ijzersterke positie op de Belgische bedrijfsmarkt. De integratie van Proximus en Telindus bezorgt Belgacom bovendien alle troeven om ook op de markt van de geconvergeerde vaste, mobiele en ICT-diensten sterk te staan.
Enkele aanbevelingen
Een prijsvergelijkingsoefening voor de professionele gebruikers is niet zinvol. De tarieven voor zakelijk gebruik variëren naar de grootte van een bedrijf, er wordt vaak over onderhandeld en er zijn geheimhoudingsclausules. Maar een analyse van de pijnpunten en het bekendmaken van de marktaandelen op de bedrijfsmarkt kan wel.
Voor het gebruik van de Belgacom-infrastructuur voor de laatste km zijn groothandelsproducten specifiek voor de zakelijke markt noodzakelijk. Hopelijk kan het ontwerpbesluit van het BIPT hierover snel in praktijk worden gebracht. Hier zit een belangrijke bottleneck.
Ook rond de fiscaliteit en sociale zekerheid van tablets en smartphones kan er veel gebeuren. Zo ligt bv. het voordeel alle aard van een tablet van het werk vaak hoger dan de kostprijs ervan.
De BELTUG-leden verwachten voor de komende zes maanden een stijging van het volume van het mobiel dataverkeer met 27%. De situatie in Brussel, zowel voor de bestaande als de 4G-netwerken schreeuwt om een oplossing die verder gaat dan het vooruitschuiven van het probleem.
Het internationaal aanbod van mobiele diensten schiet schromelijk tekort. Een internationaal raamcontract met een mobiele operator, met 15 bijlagen, eentje voor elk land waar men actief is, is geen uitzondering. Probeer dan maar een internationale mobiele strategie uit te bouwen. En dan hebben we het nog niet gehad over roaming.
Is het tij aan het keren in Europa?
In haar jongste speeches benadrukt Commissaris Kroes het belang van de bedrijfsmarkt. Zij stelt duidelijk dat nieuwe maatregelen in de eerste plaats moet gaan over het afschaffen van de barrières voor alle bedrijven en overheidsinstellingen, die steeds meer steunen op de netwerken.
In haar speech deze week in het Europees Parlement verwees ze naar de studie in opdracht van INTUG en ECTA: die toont aan dat een echte eengemaakte markt voor zakelijke communicatie 800 miljard waard kan zijn in de volgende 15 jaar.
Geharmoniseerde groothandelsproducten voor de zakelijke markt, zodat operatoren voor internationale bedrijven de puzzelstukken makkelijker bij elkaar krijgen, zijn hierin cruciaal. Dit zou best via een regulering gebeuren, die onmiddellijk van toepassing is in alle lidstaten, zodat een vertragende omzetting in de wetgeving van de 28 lidstaten wordt vermeden.
Er is nog veel werk, maar de bedrijfsmarkt staat op de agenda, en dat is hoopvol.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier