Encryptiesoftware TTS verslikt zich in Madonna-manie
De ticketverkoop voor het Madonna-concert van 11 juli in Werchter struikelde voorbije zaterdag. De software van een van de nieuwe encryptiemodules van Tele Ticket Service lag aan de basis van het probleem.
De ticketverkoop voor het Madonna-concert van 11 juli in Werchter struikelde voorbije zaterdag. De software van een van de nieuwe encryptiemodules van Tele Ticket Service lag aan de basis van het probleem.
Zaterdagochtend om 9u ging de ticketverkoop voor het Madonna-concert van start. De ticketverkoop verliep via Proximus Go For Music en werd technisch gerealiseerd door het Antwerpse Tele Ticket Service (TTS). TTS was ervan uitgegaan dat een capaciteit van 16.000 tickets per uur aanvaardbaar zou zijn. Dan zou het concert in 4u uitverkocht zijn.
Maar dat was niet het geval. Telefonisch en per sms had TTS geen problemen, maar het internetkanaal stokte haast van bij de eerste minuut. De oorzaak bleek te liggen bij de nieuwe encryptietechnieken voor de ticketverkoop. Om die te ondersteunen had TTS vorig jaar nochtans een [nieuw IBM mainframeplatform] aangekocht.
“Rond 11 uur was de oorzaak van het probleem gelokaliseerd: de software van één van de nieuwe encryptiemodules bleek niet bestand tegen zoveel gelijktijdige aanvragen”, aldus TTS in een officiële mededeling. “Het vastlopen van dit proces veroorzaakte een domino-effect op de rest van de servers waardoor de verwerkingscapaciteit van vooral bestellingen via internet drastisch daalde.”
“De verwerking van bestellingen via de drie kanalen is nooit volledig stilgevallen, doch waar normaal in piek 16.000 tickets per uur gereserveerd worden, werd nu slechts een zeldzame piek tot 7.000 tickets per uur gehaald. De vertraagde verwerking resulteerde bij de gebruikers in frequente foutmeldingen in de browser en in sommige gevallen ook tot het afbreken van het bestelproces bij telefonische oproepen.”
TTS wilde de verhoogde encryptie van het betaalverkeer niet uitschakelen. “De veiligheid van de informatie is priotiair”, klinkt het. “Het heeft toch tot ongeveer 15.00 uur geduurd voor er een goed werkende oplossing gevonden werd. De falende encryptiemodule werd vervangen door een nieuwere versie die nadien probleemloos de verdere verkoop van het concert van Madonna verwerkt heeft. Niet veel later verlaagde de druk op de telefonische en internet bestelkanalen en kon het systeem normaal werken. Uiteindelijk was het concert uitverkocht omstreeks 22.00 uur en werd een wachtlijst voor het opvullen van vrijkomende plaatsen (door bijvoorbeeld onbetaalde reservaties) geopend.”
Overigens heeft websitemonitoringspecialist InternetVista ook al cijfers ter beschikking over de beschikbaarheid van de website www.goformusic.be tijdens de Madonna-piek. Zo zou op zaterdag de uptime gemiddeld lager dan 70 procent geweest zijn. Sinds 1 februari klokt goformusic.be zo af op een downtime van 8u en 14 minuten. De gemiddelde responstijd van de website zag vooral op vrijdag een piek van meer dan 2 seconden. Op zaterdag lag die iets boven de seconde. De hoogste geregistreerde responstijd lag echter op ruim 52 (!) seconden.
TTS zegt dat er zaterdag 1.338.299 pagehits geregistreerd werden op de websites van TTS en goformusic. Qua belasting van de webservers noteerde TSS een piek van bijna 2,5 Mb/sec.
Overigens geeft TTS toe dat het gedeeltelijk gefaald heeft in z’n opdracht. “Daar waar het concert in 4 uur tijd had kunnen uitverkopen, hebben technische moeilijkheden er voor gezorgd dat het 13 uur geduurd heeft. Op een bepaalde manier zijn we blij dat ondanks deze ongeziene drukte onze software is blijven werken én dat we de kans kregen om ze te finetunen voor zo’n situaties. Die kans krijgen we zelden maar heeft ons nu gewapend voor de komende uitdagingen (waaronder – maar niet alleen – de start van de ticketverkoop voor Rock Werchter).”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier