Een gadget van amper twee euro verlengt de levensduur van een batterij met 800 procent

© geek.com
Caroline Lallemand Journaliste

De “Batteriser” is een gadget dat amper 2 euro kost en de levensduur van een klassieke batterij met maar liefst 800 procent kan verlengen. Een kleine revolutie in de sector.

De “Batteriser” is een metalen stripje dat je aan een batterij vastklikt om de overgebleven energie te recupereren. Het werd ontwikkeld door de Amerikaanse start-up uit de Silicon Valley Batteroo.

De gespecialiseerde website Pc World legt uit hoe het toestelletje werkt. Een volledig nieuwe alkalinebatterij heeft normaal gezien een spanning van 1,5 volt, maar zodra het onder de 1,35 en zelfs 1,4 Volt daalt wordt het in de meeste toestellen onbruikbaar en dat vooral in de meest gesofisticeerde apparaten zoals Bluetooth. Terwijl de batterij leegt lijkt is het eigenlijk nog 80 procent geladen.

De “Batteriser” recupereert de resterende lading in batterijen die in de meeste huishoudelijke toestellen gebruikt worden (elektrische weegschaal, speelgoed, zaklamp, afstandsbedieningen…). De batterij kan op die manier gemiddeld acht keer langer meegaan (4,9 keer langer in afstandsbedieningen en tot 9,1 maal in speelgoed).

San Jose

De uitvinding zaait angst bij de batterijproducenten. In de Verenigde Staten alleen al brengt de sector meer dan 3,4 miljard dollar per jaar op. Het wordt getest in de universiteit van San Jose in Californië en maakt zijn beloftes waar. “We hebben de “Batteriser” getest in onze laboratoria en kunnen bevestigen dat het de 80% energie die meestal niet gebruikt wordt terughaalt” verklaart Kiumars Parvin van de Californische universiteit.

De technologie op zich is niet nieuw maar het is de eerste keer dat ze in miniatuurformaat gebruikt wordt. De “Batteriser” komt in september op de markten zou wel eens een groot succes kunnen worden. Voor gezinnen die veel batterijen gebruiken kan het de factuur drastisch doen dalen en bovendien verkleint het hun ecologische voetafdruk.

Het is trouwens vreemd dat de grote batterijmerken er niet vroeger aan gedacht hebben. De CEO van Batteroo, Bob Roohparvar, verklaart aan PC World dat de “producenten ingezet hebben op de chemische eigenschappen van de batterijen in plaats van op hun energetisch aspect”. Hij wil niet dat zijn gadget in handen valt van de grote spelers uit de sector en weigerde daarom aanbiedingen van grote spelers Duracell et Energizer die de “Batteriser” samen met hun batterijen wilden verkopen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content