Google belooft Fitbit-data niet voor reclame te gebruiken

Enkele smartwatches en activiteitentrackers van Fitbit. © Fitbit

Google heeft toegezegd de data van Fitbit-sporthorloges niet te gebruiken voor advertentiedoeleinden als ze dat bedrijf overnemen. Alphabet, het moederbedrijf van Google, wil Fitbit voor zo’n 1,85 miljard euro kopen, maar de Europese Commissie is nog niet akkoord.

Fitbit maakt smartwatches en activiteitentrackers die onder meer de hartslag, snelheid en de afgelegde afstand registreren. Door een overname zou Google nog meer macht krijgen binnen de advertentiemarkt en zou ook de privacy van consumenten in het geding komen, vreest de Europese Commissie. Deze onderzoekt nu onder meer bij concurrenten van Google en Fitbit of er legitieme bezwaren zijn tegen de overname.

Google zegt nu dat de deal om de apparaten van Fitbit gaat, en niet om de data die de gadgets registeren. Met de overname wil Google de concurrentie aangaan met marktleider Apple en andere grote spelers op het gebied van wearables, zoals Samsung, Huawei en Xiaomi.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content