Google belooft meer aandacht voor privacy

Sundar Pichai, CEO van Google. © GOOGLE
Pieterjan Van Leemputten

Google kondigt op zijn I/O conferentie een betere Google Assistant aan, een verbetering van de zoekfunctie en een betere privacybescherming.

Google Assistant, de virtuele slimme assistent van Google, kan voortaan veel meer lokaal vanop je smartphone werken. Het bedrijf zegt dat het honderd gigabyte aan modellen voor de spraak-AI heeft gereduceerd naar een halve gigabyte. Dat maakt de spraakherkenning op je toestel volgens Google tot tien keer sneller. Ze is nu ook te gebruiken zonder netwerkverbinding. De nieuwe Assistant zal eerst beschikbaar zijn op de nieuwe Pixel-smartphones.

Duplex, de technologie die Google vorig jaar toonde om bijvoorbeeld automatisch te bellen voor een reservatie in een restaurant, wordt eveneens verbeterd. Zo kan Duplex online een huurauto reserveren of filmtickets boeken. Of dat ook buiten de VS en/of in België kan is niet duidelijk.

Google Search wordt eveneens verbeterd met ‘Full Coverage’, een functie die eerder al in Google News zat. Daarbij krijgt een zoekopdracht resultaten uit verschillende invalshoeken, is er een tijdslijn van gebeurtenissen en de betrokken personen daarbij. Ook zal een zoekopdracht daarbij tweets en podcasts tonen.

Privacy

Wat opvalt, is dat Google meermaals wijst op de privacymogelijkheden van haar producten en diensten. Zo worden privacy-instellingen prominenter weergegeven in je Google Account. Nieuw is dat Maps een incognitomodus krijgt. Je kan dus bestemmingen opzoeken en er naar navigeren zonder dat dit wordt gelinkt aan je account. Eerder raakte al bekend dat je binnenkort kan aangeven dat Google data over jou maar 3 of 18 maanden mag bijhouden.

Die privacy-focus zien we ook terug in Google Nest Hub Max, een slim scherm/speaker met camera die een fysieke aan/uit knop krijgt voor de camera en microfoon.

Google lijkt vooral te willen voorkomen dat het in hetzelfde hokje als Facebook wordt geplaatst, dat ondanks beloftes de privacyschandalen blijft opstapelen. Tegelijk beconcurreert het ook Apple, dat de laatste tijd heel expliciet privacy als verkoopsargument gebruikt. In tegenstelling tot Google en Facebook heeft Apple geen businessmodel op basis van gepersonaliseerde advertenties.

Het lijkt erop dat Google is gaan beseffen dat het haar datahonger moet beperken en gebruikers de keuze moet geven om hun vertrouwen te blijven behouden. Vorige maand zagen we trouwens al een gelijkaardige trend op Google Cloud Next, waar het bedrijf benadrukte dat de data in Googles zakelijke cloudoplossingen standaard geëncrypteerd zijn en niet worden gebruikt voor advertenties. Ook het nieuws dat een Androidsmarpthone voortaan als security key kan worden gebruikt werd nog eens herhaald op I/O.

Google Nest Hub Max

Op I/O stelt Google ook zijn Google Nest Hub Max voor, een 10 inch scherm en luidspreker die als scherm en als bewakingstool kan dienen. Daarnaast is het toestel ook een entertainer met YouTube ingebouwd.

Google Nest Hub Max
Google Nest Hub Max© .

Het scherm toont foto’s van Google Photo’s maar werkt ook als dashboard. De ingebouwde slimme camera kan de kamer bewaken en waarschuwt als er personen aanwezig zijn die niet door het toestel worden herkend. Zoals hierboven aangegeven kan je de camera en microfoon wel fysiek uitschakelen.

Nest, het door Google overgenomen smart-home-bedrijf, wordt voortaan ook de merknaam voor alle Home-producten van Google. Het toestel zelf is in de VS te koop voor 229 dollar. Google Nest Hub Max is ook te koop in Nederland, Frankrijk en Duitsland, maar voorlopig niet in België.

Minder bias

Op AI-vlak stelt Google TCAV voor: testing with concept activation vectors. Die technologie moet bias in machine learning tegengaan, zoals wanneer de zoekmachine bij een zoekopdracht naar ‘dokters’ vooral mannelijke dokters toont. TCAV wordt daarbij meteen open source beschikbaar, zodat ook andere ontwikkelaars ze kunnen gebruiken in hun machine learning-toepassingen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content