HMD lanceert Barbie-telefoon

© Nigel Davies.
Pieterjan Van Leemputten

Een jaar na de Barbie film en bijkomende hype komt HMD met een eigen Barbie-telefoon. De fabrikant mikt opnieuw op mensen die het even zonder smartphone willen stellen.

De Barbie telefoon is een klassieke flip phone in felroze die je begroet met ‘Hi Barbie’ en een gemiste oproep van Ken. Voor dat stukje nostalgie betaal je 129 euro.

Die prijs omvat niet alleen een telefoon, het toestel komt ook met twee verwisselbare achtercovers, stickers, een set kristallen, een pastelkleurig kralenbandje. Het toestel neemt je zo meteen terug naar de flitsende jaren ‘90.

Foto: Nigel Davies.

De Barbie telefoon is ook uitgerust met icoontjes in het Barbie-thema en toepassingen voor mentaal welzijn. BarbieMeditatie, herinneringen voor zelfzorg inclusief geluiden in het Barbie thema. Kortom alles voor de millennial die toch nog wat bij gen X aanleunt maar wel moet overleven in een gen Z-wereld.

Foto: Nigel Davies.

De timing van het toestel is wel opvallend. De hype rond Barbie dateert intussen van een jaar geleden, toen het merk door de gelijknamige film volop in de spotlight stond. Mogelijk willen HMD en Mattel met de late samenwerking nog een stukje van die belangstelling benutten.

Specificaties

Het toestel zelf profileert zich als een toestel om bereikbaar te zijn zonder sociale media, zonder internet, met bellen en sms’en zoals we begin jaren 2000 deden. Wel is er nog een camera aan boord met 0,3 megapixel met flits/zaklamp. In technische termen is dat vandaag absolute rommel, maar voor nostalgici is dat alles wat we in die tijd hadden.

Ook is er een mp3-speler en FM-radio aan boord en heeft het toestel een 2,8 inch scherm opengeklapt en een 1,77 inch scherm aan de buitenkant. Er is ook Bluetooth voor een hoofdtelefoon en usb-C om op te laden, maar wie wil kan ook klassieke oortjes gebruiken met de 3,5mm audiojack. HMD belooft met een batterij van 1450 mAh zo’n negen uur gesprekstijd.

Foto: Nigel Davies.

Om het toestel wat meerwaarde te geven wijst HMD op onderzoeken die stellen dat een groot deel van de gebruikers meer wil focussen op mentale gezondheid, en minder tijd wil doorbrengen op sociale media.

Echt origineel is die zet niet. Nokia bracht in 2017 al eens haar 3310-gsm opnieuw uit en ook toen was de insteek dat mensen graag een tweede toestel wilden dat hen bereikbaar hield, zonder de meldingen en impulsen van het internet. HMD deed dat dit jaar nog opnieuw met de Nokia 3210 en dus ook met de Barbie telefoon. Maar in essentie is dit toestel simpel in zijn eenvoud: een flashy roze telefoon die perfect past in het hart van nostalgici.

Foto: Nigel Davies.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content