Acht op tien mobiele games bevat manipulatie

© Getty Images
Els Bellens
Els Bellens Technologiejournaliste bij Data News

Dat moet blijken uit onderzoek van internationale toezichthouders, waaronder de Economische inspectie. Een meerderheid van de mobiele en online games bevat zogeheten ‘dark patterns’ die spelers moeten aanzetten om te blijven spelen of geld uit te geven.

Het onderzoek werd uitgevoerd bij 439 games door de International Consumer Protection and Enforcement Network (ICPEN), in samenwerking met 22 toezichthouders, waaronder de Economische inspectie van de federale overheidsdienst Economie. FOD Economie roept spelers op om de praktijken te melden, zodat er eventueel een onderzoek kan worden geopend.

De Belgische Economische inspectie controleerde zelf 46 populaire games. Bij acht op de tien stelde ze daar misleidende praktijken vast. Het gaat daarbij om zogeheten ‘dark patterns’, subtiele beïnvloeding waardoor spelers keuzes maken die ze normaal niet zouden maken. Denk dan aan steeds terugkerende pop-ups, maar ook aan ‘loot boxes’, virtuele schatkisten met willekeurige items. Die specifieke loot boxes zijn verboden in België.

Loot boxes en pop-ups

Het wereldwijde onderzoek meldt dat zo’n 14% van de onderzochte games in hun listing op de app store aangaven dat ze loot boxes bevatten, terwijl er dergelijke schatkisten werden gevonden in 46% van de games.

Verder blijkt onder meer dat zo’n kwart van de 439 onderzochte games spelers onder druk zetten om iets te kopen. Bij 38% van de games waren er bijvoorbeeld in-game items die maar tijdelijk beschikbaar zijn. Zo’n 60% stuurt gamers dan weer regelmatig notificaties om hen terug aan het spelen te zetten.

Zeven van de onderzochte games waren overigens van Belgische makelij. Die waren volledig in orde, zegt de FOD in een persbericht. Het onderzoek vermeldt niet welke specifieke games bekeken werden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content