Disney pompt anderhalf miljard dollar in Fortnite-maker

Disney en Epic Games gaan samenwerken rond Fortnite. © Disney/Epic Games
Pieterjan Van Leemputten

Disney gaat nauw samenwerken met Epic Games om de wereld en personages van Disney, inclusief Pixar, Marvel en Star Wars, naar een Fortnite-omgeving te brengen. Dat gaat gepaard met een forse investering.

De twee bedrijven willen samenwerken rond een ‘nieuw, open en sociaal universum dat Disney’s verhalen en ervaringen tot leven brengt, samenwerkend met Fortnite en haar meer dan honderd miljoen actieve spelers,’ klinkt het in een mededeling van de twee.

Disney leende haar figuren eerder al uit in talloze videogames, vaak gebaseerd op films, of zoals in het spel Kingdom Hearts. Maar dit is volgens het huis van de muis ‘de grootste stap ooit in de wereld van games’ voor Disney, zegt CEO Bob Iger.

Geen losse samenwerking, wel langdurig partnerschap

De deal gaat veel verder dan een samenwerking. Disney neemt een belang van anderhalf miljard dollar in Epic Games. Die is nog onderhevig aan goedkeuring door regulatoren, maar het maakt dat Epic voortaan een (extra) wereldwijd mediabedrijf achter zich heeft, en dat Disney een van de populairste gamingfranchises en de technologie en het ecosysteem erachter kan gebruiken om haar verhalen en personages een extra leven te geven.

Twee jaar geleden investeerden Sony en Kirkbi, de holding achter Lego, al eens elk één miljard dollar in Epic Games. Daaruit kwam Lego Fortnite verder.

Veel details over wat er exact op de planning staat, zijn nog niet bekend. Disney spreekt van een interoperabel ecosysteem dat de Disney en Fortnite community moet samenbrengen. Dat kan gaan van personages uit het Magic Kingdom naar Fortnite brengen zodat je Mickey Mouse binnenkort kan neerschieten. Maar gezien de omvang moeten we mogelijk meer denken aan op Fortnite-gebaseerde games in het thema van bepaalde Disney-verhalen of andere samenwerkingen die verder gaan dan wat merken samengooien.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content