Microsoft komt met eigen winkel voor mobiele games
Microsoft gaat met een eigen online winkel voor aankopen binnen mobiele games ook in deze lucratieve markt de concurrentie aan met Google en Apple.
De winkel, die alleen via de browser toegankelijk wordt, is vanaf juli beschikbaar. Dat is eerst alleen met spellen van Microsoft zelf, waar titels als Candy Crush Saga en Minecraft bij horen. Later kunnen ook andere ontwikkelaars hun producten aanbieden.
Xbox-baas Sarah Bond presenteerde de plannen op de Bloomberg Technology Summit. Zij zei dat Microsoft kiest voor een browserversie zodat de store ‘toegankelijk is op alle apparaten, in alle landen, wat er ook gebeurt’.
Tot voor kort hadden Google en Apple bijna alle macht over de markt voor mobiele spelletjes, waar 90 miljard dollar (bijna 84 miljard euro) in om gaat. Daarbij konden die spelers commissies vragen van zo’n dertig procent voor alle aankopen die in een spel gebeurden, tot ongenoegen van de ontwikkelaars.
In de Europese Unie is die markt sinds dit jaar opengebroken door de Digital Markets Act. Daardoor kunnen ook andere partijen dan iPhone-maker Apple en Android-ontwikkelaar Google direct aan consumenten verkopen.
Hoe het platform er technisch uit zal zien is nog niet bekend, maar mogelijk zal Microsoft lagere tarieven hanteren dan Apple en Google om met hen te concurreren.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier