
Deezer vecht terug tegen AI-gegenereerde muziek

Spotify ziet er geen graten in, maar Deezer gaat toch de strijd aan met door AI-gegenereerde muziek die zijn platform vervuilt.
Elke dag komen er op Deezer 20.000 volledig AI-gegenereerde songs bij, deelde het platform afgelopen woensdag mee. Alles bij elkaar maken dergelijke nummers ondertussen achttien procent van de totale inhoud van de streamingdienst uit, zowat het dubbele van hoe het in januari stond. ‘En het ziet er niet naar uit dat het fenomeen snel zal verdwijnen’, liet Aurélien Hérault, Deezers chief innovation officer, daarbij weten.
Daarom lanceerde de Franse streamer Deezer in januari een tool die AI-gegenereerde muziek opspoort. Het algoritme daarvan herkent de vingerafdruk van populaire modellen als Suno en Udio waarmee zo’n track worden gemaakt. Dergelijke nummers worden bij het streamen vervolgens niet meer aangeraden door het suggestie-algoritme. Het bedrijf heeft ook plannen om volledig AI-gegenereerde content van een tag te voorzien.
Geen consensus
Deezer staat met zijn aanpak alleen. Streamers lijken doorgaans hun schouder op te halen bij het AI-fenomeen. Zo moet concurrent Spotify nog beginnen met het opsporen van muziek op basis van kunstmatige intelligentie. CEO Daniel Ek liet al weten dat het wat hem betreft moet kunnen – tenzij ze andere artiesten imiteren. Bij andere muziekplatformen als Apple Music, Amazon Music en Tidal heerst ter zake al helemaal de stilte, maar er is voorlopig dan ook geen wettelijke beperking rond AI-gegenereerde muziek, noch een consensus rond wat aanvaardbaar is op dat vlak.
Toch wilde ook Deezers Hérault niet helemaal in doemdenken vervallen. ‘Generatieve AI kan een positieve impact hebben op het creëren en consumeren van muziek, maar we moeten de ontwikkelingen verantwoord, en met zorg aanpakken om de rechten van artiesten en songwriters niet te schaden’, zei de CIO, en hij benadrukte ook nog het belang van transparantie hierin voor de fans.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier