Minister Van Achter wil Vlaamse tv-apps meer ‘zichtbaar en vindbaar’ maken op smart-tv’s
Vlaams mediaminister Cieltje Van Achter (N-VA) wil een verplichting invoeren om ook de apps van de Vlaamse omroepen beter zichtbaar en vindbaar te maken op smart-tv’s.
Van Achter heeft oren naar de vraag van de commerciële omroepen DPG Media en Play Media naar een sterker ondersteunend beleid, in de strijd tegen de volgens hen ‘onfaire concurrentie’ van grote internationale spelers als Netflix, Google en TikTok.
Dirk Lodewyckx, algemeen directeur Entertainment van DPG Media (met o.a. VTM), en Jeroen Bronselaer, CEO van Play Media (o.a. Play 4), trekken woensdag aan de alarmbel. Ze halen naar eigen zeggen alles uit de kast om de concurrentie aan te gaan met internationale spelers die adverteerders en kijkers bij hen weghalen, maar desondanks dreigen ze bij ongewijzigd beleid vanaf 2026 structureel verlieslatend te worden. Ze roepen de politiek op werk te maken van een ‘gelijk speelveld’.
‘Ik deel hun bezorgdheid’, reageerde minister van Media Van Achter in De Ochtend (Radio 1). Een concrete maatregel waar ze aan wil werken, is het beter zichtbaar en vindbaar maken van Vlaamse tv-apps, zowel van de commerciële omroepen als van de openbare omroep VRT. Op de afstandsbediening van een smart-tv staat nu vaak een knopje dat rechtstreeks naar Netfllix of naar Google leidt, terwijl de Vlaamse apps soms bijna niet vindbaar zijn, aldus Van Achter.
‘Dat is een enorme barrière, maar via wetgeving kun je opleggen dat die apps vindbaar moeten zijn.’ Van Achter legde uit dat Vlaanderen reeds aan een gelijk speelveld werkt door mediaspelers als YouTube, Instagram, Facebook en TikTok vanaf 1 januari 2025 te verplichten in Vlaamse producties te investeren. Een nieuw meetsysteem moet dan weer beter in kaart brengen hoe de Vlaming media consumeert.
‘Met die data zullen we dan naar de adverteerders kunnen stappen en hen tonen hoe het interessant kan zijn om te adverteren op de Vlaamse omroepen.’
Ze hoopt tegelijk dat een nieuwe studie over hoe kan worden vermeden dat advertentie-inkomsten naar internationale platformen verschuiven concrete maatregelen kan voorstellen. DPG Media en Play Media vragen ook om geen bijkomende beperkingen voor adverteerders op te leggen. Daar is Van Achter het alvast mee eens. De vraag voor een belastingvoordeel voor bedrijven die adverteren bij lokale media is dan weer voor het federale niveau. ‘Daar kan ik mij nu niet over uitspreken’, aldus de minister.
Wel degelijk te vinden
Voor alle duidelijkheid: Vlaamse tv-zenders zijn wel degelijk te vinden op systemen zoals Google TV (het systeem dat onder meer de Chromecast aanstuurt) of op smart-tv’s van Samsung, LG of andere merken. Het volstaat om naar de zendermerken te zoeken en doorgaans duiken VRT Max, VTM Go, Go Play of andere Vlaamse apps meteen op. Daarbij moeten we ook opmerken dat Go Play nog maar sinds het voorjaar van 2023 zo’n app heeft.