Nederlandse privacywaakhond legt Netflix miljoenenboete op
De Amerikaanse streamingdienst Netflix moet in Nederland een boete van 4,75 miljoen euro betalen. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) oordeelde dat het bedrijf zijn klanten onvoldoende informeerde over wat het met hun data doet. Netflix heeft al bezwaar gemaakt tegen de boete.
Netflix verzamelt verschillende soorten persoonsgegevens van zijn gebruikers, zoals e-mailadressen, telefoonnummers, betaalgegevens en kijkgedrag. In zijn privacyverklaring gaf Netflix volgens het AP tussen 2018 en 2020 te weinig of onduidelijke uitleg over wat het met al die data doet en het streamingplatform gaf klanten ook te weinig informatie in antwoorden op privacyvragen.
Concreet was Netflix niet duidelijk genoeg over de doelen en wettelijke basis voor het verzamelen en gebruiken van persoonsgegevens, over welke data het met andere partijen deelt en waarom, hoelang het de gegevens bewaart, en hoe het de data beveiligt. Volgens de AP gaat het om schendingen van de Europese gegevensbeschermingsregels (AVG of ook wel GDPR).
‘Niet op orde’
‘Een dergelijk bedrijf, met een miljardenomzet en miljoenen klanten wereldwijd, moet goed uitleggen aan klanten hoe het omgaat met hun persoonsgegevens’, zegt AP-voorzitter Aleid Wolfsen. ‘Dat moet glashelder zijn. Zeker als de klant ernaar vraagt. En dat was niet op orde.’ De AP heeft Netflix nu een boete van 4,5 miljoen euro opgelegd. Volgens de regulator is het Amerikaanse bedrijf al een bezwaarprocedure gestart.
Het onderzoek van de AP naar Netflix begon in 2019 en kwam er na klachten van de Oostenrijkse privacyorganisatie NOYB (‘none of your business’), geleid door privacyactivist Max Schrems, bij de Oostenrijkse privacytoezichthouder. Die maakte het dossier over aan de AP omdat Netflix zijn Europese hoofdkwartier in Nederland heeft.
Netflix heeft het zijn privacyverklaring en informatievoorziening intussen verbeterd, aldus de AP. Dat bevestigt het bedrijf ook zelf. ‘Sinds dit onderzoek meer dan vijf jaar geleden begon, hebben we meegewerkt met de Autoriteit Persoonsgegevens en hebben we onze privacy-informatie proactief aangepast om onze leden nog meer duidelijkheid te bieden. We hebben bezwaar gemaakt tegen dit besluit’, aldus een Netflix-woordvoerder.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier