Netflix trekt miljoenen nieuwe abonnees en loopt uit op concurrenten
Streamingdienst Netflix is in het tweede kwartaal harder gegroeid dan verwacht. Het bedrijf trok zo’n 8 miljoen nieuwe abonnees, onder meer dankzij het succes van het nieuwe seizoen van het kostuumdrama Bridgerton en de succesvolle thrillerserie Baby Reindeer. Ook steeg de omzet harder dan het bedrijf zelf had verwacht.
Het platform voor series en films heeft volgens berekeningen van persbureau Bloomberg het op een na beste halfjaar uit zijn geschiedenis achter de rug. Alleen in 2020 presteerde Netflix beter, dankzij de toestroom van abonnees die door corona-lockdowns vooral thuis voor vertier moesten zorgen. Veel andere streamingplatforms kampen juist met een minder sterke groei.
Reclameformule blijkt populair
In totaal heeft Netflix nu bijna 277,7 miljoen betalende kijkers. De omzet steeg met net geen 17 procent op jaarbasis naar 9,6 miljard dollar. Daarop boekte het bedrijf ruim 2,1 miljard dollar winst, tegenover 1,5 miljard dollar een jaar eerder.
Netflix zegt dat het aanbod van goedkopere abonnementen met reclames populair is. Bijna de helft van alle nieuwe abonnees kiest voor die formule, die in België overigens nog niet beschikbaar is. Vorig jaar ging Netflix ook de strijd aan met het delen van wachtwoorden tussen vrienden of kennissen. Voor mensen die toch willen meekijken met het Netflix-abonnement van anderen, introduceerde de dienst toen een afgeprijsd abonnement. Omdat dit destijds voor veel extra abonnees zorgde, denkt de streamingdienst dat de groei in het derde kwartaal minder sterk zal zijn.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier