Netflix voert Belgische streamingmarkt aan, grote verschillen tussen gewesten

Michel van der Ven
Michel van der Ven Technologiejournalist bij Data News.

Netflix is de meest gebruikte videostreamingdienst in België, op afstand gevolgd door Disney+ en Amazon Prime Video. Er zijn wel grote verschillen tussen de gewesten, waarbij vooral de populariteit van Amazon onder de Franstaligen opvalt. Dat blijkt uit onderzoek van Telecompaper.

Volgens het nieuwe rapport Video Behaviour Belgian Consumers maakt 38 procent van de huishoudens gebruik van Netflix, 17 procent van Disney+ en 14 procent van Amazons dienst. Streaming video is het populairst bij gezinshuishoudens en respondenten tussen de 18 en 49 jaar. De marktpenetratie daalt sterk naarmate mensen ouder zijn. Zo kijkt ruim de helft van de jongvolwassenen (18-34 jaar) Netflix en doet slechts 15 procent van de 65-plussers dit. Een kleine meerderheid (54 procent) van de ouderen gebruikt geen enkele streamingdienst.

Brussel en Wallonië

De onderzoekers stelden vast dat er In Brussel en Wallonië meer streaming video wordt gekeken dan in Vlaanderen. Waar 69 procent van de Vlamingen toegang heeft tot ten minste één dienst, bedraagt dat percentage in Wallonië 74 procent en in Brussel zelfs 79 procent.

In vergelijking tot de twee andere gewesten valt vooral het beperkte gebruik van Amazon Prime Video in Vlaanderen op: amper 9 procent ten opzichte van een vijfde in Wallonië en Brussel. Met een aandeel van 12 procent is de Vlaamse streamingdienst Streamz onder hen zelfs meer gebruikt dan Amazon.

Een ruime meerderheid (56 procent) van de respondenten geeft tot slot aan geen plannen te hebben om in de komende zes maanden een aanvullend abonnement voor videostreaming te nemen. Dit verschilt wel per landsdeel: 60 procent van de Vlamingen voorziet geen extra abonnement, tegenover 55 procent van de Walen en 40 procent van de inwoners van het Brussels gewest.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content