Streaming legt muziekindustrie geen windeieren

. © Getty Images

De omzet van de Belgische muziekindustrie is vorig jaar met 11 procent gestegen tegenover het jaar voordien, tot ruim 118 miljoen euro. Streaming is de drijvende kracht achter de groeiende omzet.

Dat blijkt uit cijfers van de Belgian Recorded Music Association (BRMA), de federatie die de muziekdistributeurs en -producenten in België vertegenwoordigt.

Het grootste deel van de inkomsten komt binnen via digitale muziekverkoop, zoals streams en downloads. Het digitale marktaandeel was in 2023 goed voor 87 procent. In totaal bedroeg de digitale omzet 103 miljoen euro, een toename van bijna 12 procent in vergelijking met 2022.

Spotify

BRMA-voorzitter Patrick Guns schrijft de groei voornamelijk toe aan de populariteit van streamingdiensten zoals Spotify, Apple Music en YouTube. Volgens hem is streaming de drijvende kracht achter de hedendaagse muziekindustrie. ‘De groei bevestigt onze overtuiging dat muziek toegankelijker is dan ooit’, zegt hij.

De fysieke verkoop stabiliseert na een forse daling en vertegenwoordigt bijna 13 procent van de marktomzet. Vooral cd’s gaan minder vaak over de toonbank. Vinyl is daarentegen in opmars: de platenverkoop leverde vorig jaar 8,9 miljoen euro op, 12 procent meer dan het jaar voordien.

Partner Content